Viral Video Jiran Bergaduh. Apa Penyelesaiannya?

Video  jiran bergaduh tengah viral pulak dari semalam. Adoi. Macam-macam jadi sekarang ni.

Sebenarnya kes bergaduh di kalangan jiran tetangga ni memang terlalu banyak jadi, cuma tak bernasib baik untuk diViralkan je. Kadang-kadang yang lagi teruk dari kes video tu pun ada.

Ada kes jiran curi bra bini jiran sebelah rumah. Lepas tu laki dia dapat tau habis berperang.

Ada kes jiran bertumbuk sampai bertikam disebabkan berjalan kat depan jiran sebelah tak tundukkan kepala.

Ada kes jiran bergaduh disebabkan jiran sebelah dengan selamber Parking depan pagar rumah. Kes ni terjadi kat salah soorang Member aku. Hahaha.

video gaduh dengan jiran
sumber

Sebenarnya banyak lagi. Kadang-kadang hal yang remeh-temeh gila babik pun boleh jadi isu sampai bergaduh besar.

Rasa-rasa benda ni boleh dielakkan tak?

Bagi aku yang ada seutas kad CIDB ni, benda tu sebenarnya memang boleh dielakkan. Dan bagi aku benda tu banyak yang remeh-temeh. Lagi banyak perkara yang penting dalam kehidupan untuk dihadap daripada bergaduh dengan jiran tetangga.

Okay. Macam ni. Biasanya apa yang menyebabkan kita bergaduh? Tak mungkin disebabkan 1Mdb. Tu tak masuk akal. Sebenarnya perkara paling utama yang boleh menyebabkan kita bergaduh jiran tetangga adalah mulut. Ye mulut.

jiran bergaduh
sumber

Ni mengikut pengalaman aku sendiri lah ye. Aku masa setahun jagung dulu, selalu bergaduh disebabkan mulut. Mulut aku dulu mulut puaka dan jahat. Dengan mudah mulut aku ni merembes kata-kata KL Gangster, takbur, riak, menyombong diri dan paling selalu adalah mencarut. Mencarut ni ibarat saka pada aku. Sentiasa menemani mulut aku. Mencarut dengan mulut aku ibarat jugak seperti belangkas. Maknanya selalu sangat mencarut. Hahaha.

Disebabkan mulut puaka aku, ramai yang tak puas hati dengan aku. Dan ramai berdendam dengan aku. Jadi, sentiasalah kita mengawal mulut kita dari berkata apa-apa yang buruk untuk menghindarkan terjadinya pergaduhan dengan jiran tetangga dan sesiapa pun.

Mungkin juga lepas ni kita kena lebih bertolak ansur dengan jiran tetangga. Masalah dan ketidakpuasan hati takkan terjadi kalau kita sentiasa bertolak ansur dengan jiran tetangga. Benda Simple tapi amat bermakna. Jangan pulak terlampau bertolak ansur. Itu boleh jadi musibah tu. Nanti jiran nak pinjam bini pun bagi je sebab nak bertolak ansur katanya.

Ingat, sebenarnya hidup kita ni mudah. Jangan jadikan ia susah dan sukar. Buat baik pada semua orang tak kira sesiapa pun. Dan hidup kita takkan ada masalah lagi.

video jiran bergaduh


*Aku pernah hidup dalam ketakutan masa praktikal kat Kuantan sebab Gangster Kuantan cari aku. Adik dia tak puas hati dengan aku. Sebab apa? Sebab mulut aku. Masa tu Tuhan je yang tau macam mana takutnya hidup aku. Bila-bila je nyawa boleh melayang. Jadikan kisah aku ni sebagai pengajaran kepada korang. Jangan bergaduh dengan sesiapa. Hidup akan tenang.

1 comment... add one now

♥ aiNa yaZiD ♥ ♥ aiNa yaZiD ♥ 10 March, 2016
Ahahaha mmg tak la gado pasal 1Mdb :) betul tu, sebab mulut badan binasa. Hehehe. Biaq p la org nak ckp apa dkt kita.. yg pntg kita tak kacau org. Hidup tenang hati senang. =)