Antara Sebab Blog Berat Dan Lambat Loading

     Aku sebenarnya pernah ditegur sebelum ni oleh seorang blogger. Beliau mengatakan blog aku berat dan sangat lambat bila loading. Dan baru-baru ni aku ditegur lagi oleh beberapa orang blogger. Puas aku cari puncanya, finally aku baru teringat tentang bloglist aku. Antara sebab blog berat dan lambat loading ialah kerana bloglist yang terlampau banyak


Antara Sebab Blog Berat Dan Lambat Loading
Sumber gambar --> http://eyfaaliasstory.blogspot.com
     Baiklah, aku akui bloglist aku memang sangat-sangat banyak. 200 lebih. Jadi, aku buat keputusan untuk mengalihkan kesemua bloglist itu di satu lagi blog berlainan. Alhamdulillah. Selepas aku mengalihkan kesemua bloglist tersebut, blog yang sebelum ni mengambil masa selama seminit lebih untuk loading telah menjadi lebih kurang 35 saat sahaja. 


Antara Sebab Blog Berat Dan Lambat Loading
Nampak tak berapa gembiranya awek ni? Puii! Aku yang sepatutnya gembira, bukan dia. Sumber gambar --> http://www.aminidris.com
Apa yang bakal terjadi kalau blog berat dan lambat loading?

  • Pembaca akan terus tekan pangkah jika menunggu terlalu lama. Ini adalah fakta. 
  • Akan effect kepada SEO anda. Blog yang ringan memungkinkan keyword korang senang melekat. 
     Kalau korang nak tengok bloglist baru aku, boleh terjah -->
http://senaraibloggerhebat.blogspot.com. Sudah aku link kan juga di bahagian widget belah kanan blog ni. 
     Jadi, ini sebagai pengajaran kepada aku dan juga blogger-blogger baru yang hendak memasukkan bloglist. Jika bloglist anda sangat-sangat banyak, aku sarankan korang buat satu blog khas untuk bloglist sahaja. Kerana antara sebab blog berat dan lambat loading ialah bilangan bloglist yang terlampau banyak.
"Bagaikan ditusuk deduri sembilu, jari berdarah hati pula gembira." Ok, itulah perumpamaan yang terbaik aku dapat hasilkan. Hahahaha.



     

{ 89 comments.. read them below or add one }

Arina Shamsul Arina Shamsul 18 September, 2012
Ngeeeeee....:) thanks sharing pacik...
MAY MAY 18 September, 2012
oh..klu bloglist sy ada x smp 10org je??lmbt loading x?
Reena Sidek Reena Sidek 18 September, 2012
sy memang sediakan datu blog khas utk bloglist... selain tu blog utama pun nampak kemas...
Momo Momo 18 September, 2012
errr..rase2 blog aku lambat loading ke tidak.. kdg2 aku rasa cepat..kdg2 aku rasa lambat nak mampus. haha
The Fakhirin The Fakhirin 18 September, 2012
goood goodd...kdg tu kedudukan widget dan kedudukan advert juga main peranan dlm loading page. apapun keep it up boni
ceklala ceklala 18 September, 2012
sangat setuju dengan kenyataan di atas!hihi
QasehnyaRania QasehnyaRania 18 September, 2012
ya betol..saya setuju..hihi

singgah pagi =)
Unknown Unknown 18 September, 2012
Amaran komen terpanjang aku rasa;

#bapak ah 200 blog
mampu ke tak nk terjah sume tu boni?
#aku mintak maaf sbb tersentapkan ati kau sal blog berat..tp mmg berat pon
#aku rasa akula y duk sebut2 sal blog berat lebih dr satu kali
#aku hargai tindakan kau y ni. still aku kene refresh skali dua sbb xdpt klik komen
#last, aku takkan pangkah punye even lmbat loading kalo blog kau =)
mz mz 18 September, 2012
info menarik ni.. thanks sbb letak blog aku jugak dlm bloglist tu.
Korn Ahmad Korn Ahmad 18 September, 2012
wah.. kalo nak kurangkan berat bedan, agak2 bahagian mane yg nak kene buang eh?
deq noor deq noor 18 September, 2012
Xrajinnya nk buat blog lain...
deq noor deq noor 18 September, 2012
Xrajinnya nk buat blog lain...
ecadwinkyasha ecadwinkyasha 18 September, 2012
even da letak scroll bar dktbloglist pun sama gk ke boni?
syiela syiela 18 September, 2012
thanks ye boni.. kalau blog akak berat habaq no.. nak buang bloglist ke tempat lain :)
are_lin@yu are_lin@yu 18 September, 2012
yg pnting blog awak tak berat..hihi..blog saya brat tak ? ;-)
fairus fairus 18 September, 2012
BAGUSLAH BRO.. BERTINDAK CEPAT DALAM KOMEN BLOGGERS LAIN.. INILAH DINAMAKAN TRANSFORMASI DALAM DUNIA BLOG.. :)
najihahfara najihahfara 18 September, 2012
blog bia simple..readers senang hati nak baca
wantie wantie 18 September, 2012
ooo.. sebab bloglist ek?

ingatkan blog yg sarat ngan widget tu yg sebabkan dia lambat loading. ngeee
Myvitrd Myvitrd 18 September, 2012
memang betul bro kalau terlampau banyak memang akan effect loading blog...
Si Matatajam Si Matatajam 18 September, 2012
Rotimiskin! Cam adik beradik roti kaya plak...
Si Matatajam Si Matatajam 18 September, 2012
Tak sangka yek..bloglist banyak pun beratkan blog....
miss yatie miss yatie 18 September, 2012
betul tu, boleh jadikan pengajaran pada blogger baru mcm KY
onlajer onlajer 18 September, 2012
o itu macam ka kawan baru aku tau, sebenarnya bloglist ini adalah salah satu benda yang memudahkan aku melawat blog rakan2
Unknown Unknown 18 September, 2012
Mujurlah awk cepat ambik tindakan..
dhiashahida dhiashahida 18 September, 2012
zasss da sepantas kilat da..hehehe....tp klu bkk pc je trus blog boni ader cane..;)
Terbakor Terbakor 18 September, 2012
betul2.. leh effect seo tu.. tu yang kene selalu optimize blog
Unknown Unknown 18 September, 2012
Assalam, hahahha... baru tau ... aku sangkakan sebab widget yg terlalu banyak jer... Thanx Boni...
Unknown Unknown 18 September, 2012
Kalau nak kasi pantas, tak yah lah appearkan semua, just limit kan 5 orang je. Eh, tapi akak tak sure pulak. Blog akak slow jugak ke? Macih!
Niesa Niesa 18 September, 2012
kalau bloglist ckit effect gak ke x eh??
Admin Admin 18 September, 2012
blog aku 0.001 gram je bro ahaks hehe
ch000tz ch000tz 18 September, 2012
segala benda nak ditampal kat blog.......mana tak beratnya hehehehe :p


P/s: hallllllllllllllluuuu lama tak ketemu....(heheh mcm pernah jumpa pon kekke)
Dkna Abza Dkna Abza 18 September, 2012
kalau angkat pc berat tak ?? hahaa
hafizrahim hafizrahim 18 September, 2012
Nice info..btw, thanks bro sebab masukkan HafizRahim dalam bloglist..rasa sebak & terharu plak..hehehe

Samsung Galaxy SIII Pilihanku
aliza aliza 18 September, 2012
tq.. info berguna tp kalau malas nak 'pindah' sbb x telayan 2 blog..
Unknown Unknown 18 September, 2012
oh camtu rupanyer..... patutler... kekadang kita tgk blog tu simple jer.... takde widget yg pelik2 tapi lambat nak load.... nak kena check nie....
✿INA AINAA✿ ✿INA AINAA✿ 18 September, 2012
laa yekew?? tp ena buat bloglist tu untuk senang ena berblogwalking sbb dashboard ena sometimes tak boleh nak view newest post... huuuuu...

Everything's Everythings Everything's Everythings 18 September, 2012
alamak yeker.. baru tahu ni
bloglist aku pun boleh tahan byk juga agknya lmbt la juga tu >.<
AnonymousAnonymous 18 September, 2012
Lening ada Google Plus, Google Reader guna aje. Blog aku memang tak bubuh apa apa blog orang lain laa pasal aku baca daripada G+ atau Google Reader yang aku ada subscribe. :)
Eizil Eizil 18 September, 2012
Boleh juga buat page khas untuk bloglist tu kalau tak nak guna blog lain, sebab kekadang macam leceh jer nak guna blog lain kan... :D Apapun banyak lagi faktor lain yang boleh diambil berat untuk mengurangkan loading time blog.
♥ sitifarhana ♥ ♥ sitifarhana ♥ 18 September, 2012
dulu masa buat blog..segala bagai widget nak letak..then lama2 tau blog berat,baru la buang sikit2..hehe
hazman aka species1980 hazman aka species1980 18 September, 2012
lagi satu kan.... CHAT OR SHOUTBOX tu pun tak perlu rasanya....Sekadar pendapat aku la yea....
beckhrooy beckhrooy 18 September, 2012
bloglist salah satu sbb selain drpd widget terlampau byk
hazanis hazanis 18 September, 2012
owh patut la..thnx yerr...
shinji izac shinji izac 18 September, 2012
blog bro mane de berat pun... loading laju jer... tenet diorg kot slow..kikikiki~~
Lelaki Lelaki 18 September, 2012
haaa baru la lajuuuuu!
Cik Itah Cik Itah 18 September, 2012
first time jenguk blog boni tahu da berat cuma malas nak tegur hahaha
just kidding :)
blog itah berat tak ?
Cikgu Ma Cikgu Ma 18 September, 2012
saya pun plan nak buat satu blog utk bloglist...rasa mcm berat plak blok tu...
Rain Rain 18 September, 2012
aku angkut semua bloglist naik lori lain. pindah randah hehe
miss Fyqa miss Fyqa 18 September, 2012
lama tak singgah sini kan? Hehe

perghh, byk tu senarai bloglist dia.. apa pun tq la tersenarai sama blog fyqa. hehe..

- - 18 September, 2012
wah, cayalah Boni...heheh info menarik! ^^
- - 18 September, 2012
wah, cayalah Boni...heheh info menarik! ^^
Nurrul Hazieqah Nurrul Hazieqah 18 September, 2012
Cik Abe Boni.. thanks sharing.. baru tahu .. tak pelah.. kena buang or letak tempat lain lah nie yer bloglist ? :")

*nasib blog Boni senang nak hafal url nya :")
Unknown Unknown 18 September, 2012
Oh.. begitu.. :)

Baru tahu sebab pe blog saya makin lambat.. :)
Geng Borak Geng Borak 18 September, 2012
berat laaa bro.. macam2 lagi sebabkan blog berat. aku dapat buat takat 6-8 saat aje.. tak dapat bawah 4 saat.. huhuhu
eva eva 18 September, 2012
sy punya tak byk kot.. cuba test pegi blog sy.. ringan tak or separuh ringan hehehehe..
Tengku Puteri Tengku Puteri 18 September, 2012
tpi kalau broadbnd slow mcm sy skang nih semua blog sy rasa berattttttttt...hee
anne anne 18 September, 2012
perghhhhhhhh rmai gile komen blog dia.. btw, suke header boni taw.. bloglist klau wordpress ni cam mls skit nk letak. tp bile loading berat susah nk maen seo.
admin admin 18 September, 2012
betul tu, kurangkan widget yang di sidebar, kalau tak, ia akan menyusahkan pembaca.
shraqs shraqs 18 September, 2012
BTW, bloglist tu boleh jugak dibuat dlm satu page baru. :)
anamizu anamizu 18 September, 2012
cayalah Boni !
janji dicapati ! *tetibe hahaha
Shida Radzuan Shida Radzuan 19 September, 2012
boni...blog shida berat x? huhuhuh..
Unknown Unknown 19 September, 2012
ke hadapan boni :

blog hang masih lagi berat dan lambat loading..

aku jujur boni
LaLa mhdnor LaLa mhdnor 19 September, 2012
owh, bloglist dalam blog lala xde la bnyak sangat, hehe
MéuzAngelo™ XXIII MéuzAngelo™ XXIII 19 September, 2012
banyak faktor blog berat. template pun kene jaga. header, background, gadget..
Cikrosecute Cikrosecute 19 September, 2012
Hai Boni....blog sis berat tak? Blog Boni dah ringgan...follow blog baru Tue...
abang ensem abang ensem 19 September, 2012
TQ for the info tapi 'bloglist' tu apa ye? hehe.
Hey B! Hey B! 19 September, 2012
klu gmbr t'lampau byk, lmbt loading erk?
afzalsukasuki afzalsukasuki 19 September, 2012
blog ko pon berat ko tau sebab ape?ko dodok atas blog, cuba ko dok tepi mesti tak berapa nak berat sangat
Ayu Ayu 19 September, 2012
Thnks for sharing, encik boni, :-)
AnonymousAnonymous 19 September, 2012
betul2..tapi berat macam ne pun, mas gigih masuk gak.hihi
ummiross ummiross 19 September, 2012
Salam kenal.

Ooo...macam tu, terima kasih atas perkongsian, akan ummi jadikan panduan.
Unknown Unknown 19 September, 2012
informasi baik punya boni ..yeahh !
THE AUTHOR THE AUTHOR 20 September, 2012
Aku dah lama pindah bloglist aku ke blog lain.
Tapi ujud pula hal lain..ada blogger tu kata ( ni blogger SEO kot)..dia kata dia masukkan URL blog aku kat blog dia tapi aku masukkan URL blog dia kat blog tak der pagerank..
Malas aku nak layan...hehehehe

Tapi bro rajin kau pindah2 satu-satu ke URL bloglist ke blog baru kau yek..huhuhu
daddydee daddydee 20 September, 2012
salah satu cara terbaik...tapi saya malas nak alihkan link bloglist kelain...masalah sungguh...
Sayidah Nafisah Ruslan Sayidah Nafisah Ruslan 20 September, 2012
alhamdulillah dah ringan sikit..
baru best nak baca blog boni kacak ni :)
◕ D Y S H A  S A H H I R ◕ ◕ D Y S H A S A H H I R ◕ 21 September, 2012
patot la.. hehe.. sy ada termasuk x dlm bloglist bro
cci cci 21 September, 2012
leh effect dlm blog ek.. bloglist banyak.. ^_^ ingat nak wat camtu ar..^_^
Hidayah Hidayah 21 September, 2012
ohhhhh...patutlah...

k.dyh ada notice , link dari rotimiskin , terpikir siang malam la..saper nye link..

hihi...maklumlah..seminggu dua nih takde mood nak jalan2blog .. tak tau latest story..

skrg sudah tau la...

:)
Mat Som Sadona Mat Som Sadona 22 September, 2012
Tak perasan pulak entri ni, sibuk punya hal

Setuju...saya suka sangat blog yg senang loading, hari tu netbook saya hang kerana nak tgok blog Boni...sekarang tak lagi.....tahniah
NK NK 22 September, 2012
assalam nak tanya, perlu ke bloglist dalam satu2 blog tu?
akubiomed akubiomed 23 September, 2012
Blog loading yang baik perlu kurang daripada 3saat. Kalau tidak memberi kesan kepada SEO.
Mizz Aiza Mizz Aiza 25 April, 2013
baru tahu, patut la lama je loading.. thanks ya.. :D
Unknown Unknown 14 August, 2014
duk google cari masalah blog lambat loading, akhirnya jumpa entri en boni ni. good sharing. tqvm.