Cara Nak Jaga Sproket/Spoket Motor Agar Tahan Lama Gila Babeng

Cara Nak Jaga Sproket/Spoket Motor Agar Tahan Lama - Aku sebenarnya dah lama nak Up cerita pasal Spoket ni. Sebab ia agak istimewa sikit bagi pengguna motor LC macam aku ni. Yang bawa motor LC pasti tau betapa seksanya asyik nak kena tukar Spoket je kan? Walaupun aku ni berwajah agak kacak dan bermata kuyu, tapi ia tetap tak menjamin spoket aku tahan lama.

Sebelum ni, dalam setahun tu dekat 3-4 kali jugak aku tukar spoket baru. Nak ketat rantai tu memang selalu sangat lah. Sebab spoket tu dah haus. Aku pun tak tau kenapa motor LC ni ada masalah dengan spoket. Mungkin dia kategori power agaknya. Aku selamber je kadang-kadang RACE dengan BMW 3 Series. Kalah aku. Hahaha. 

Ok, balik semula kat kisah Spoket ni. Korang bayangkan kalau setiap 3 bulan nak kena tukar spoket baru. Koyak poket aku. Takkan duit nak habis kat spoket je. Aku baru nak Convert turbo, tapi tak sempat nak kumpul duit bila asyik habis ke spoket je. Salah satu sebab spoket aku cepat haus sebab perjalanan aku setiap hari dari Bukit Beruntung ke KL, dan petang patah balik KL ke Bukit Beruntung. 

Satu hari aku tukar spoket baru.  Aku tak ingat brand SSS atau RK-M. Dan aku jaga sungguh-sungguh. Aku tak pernah biarkan dia kering dari minyak. Setiap dua hari aku basahkan dengan minyak. Dan korang tau apa keputusannya. Sekarang ni dah setahun aku pakai spoket yang sama. Rantai yang sama. Tak tukar apa lagi. Dan masih tak haus. Rantai pun tak rosak. Sebulan sekali je aku ketatkan rantai. Ini lah kuasa minyak.

Tapi, cara nak jaga spoket macam ni aku rasa tak ramai yang sanggup. Yelah, bila dah letak minyak, kompem motor korang kotor dengan minyak. Hitam sana hitam sini, hangus sana hangus sini. Nampak selekeh. Tak seiring dengan wajah aku yang kacak ni. Kalau nak parking depan kedai mamak pun segan. Tapi aku peduli apa. Asalkan aku tak perlu nak keluar duit selalu untuk tukar spoket. Aku dah lah nak kumpul duit untuk Convert enjin LC aku tu ke turbo.


cara untuk jaga spoket motor, cara untuk jaga spoket motor, cara untuk jadikan spoket motor tahan lama, cara untuk jadikan sproket motor tahan lama, spoket motor,
Nampak kan betapa tak seiringnya kekacakan wajah aku dengan keadaan motor aku ni.
cara untuk jaga spoket motor, cara untuk jaga spoket motor, cara untuk jadikan spoket motor tahan lama, cara untuk jadikan sproket motor tahan lama, spoket motor,
Kebaikan letak minyak kat rantai adalah untuk lindungi spoket daripada haus akibat bergeser dengan pasir-pasir dan batu-batu kecik. Antara gris dan minyak, yang terbaik adalah minyak. Kotor dan selekeh? Lebih baik daripada korang asyik keluar duit untuk tukar spoket. 
cara untuk jaga spoket motor, cara untuk jaga spoket motor, cara untuk jadikan spoket motor tahan lama, cara untuk jadikan sproket motor tahan lama, spoket motor,
Macam tak percaya kali ni punya spoket tahan setahun dah. Jimat banyak duit aku. 
cara untuk jaga spoket motor, cara untuk jaga spoket motor, cara untuk jadikan spoket motor tahan lama, cara untuk jadikan sproket motor tahan lama, spoket motor,

Mungkin korang boleh cuba cara ni. Cara ni sebenarnya memang dah ramai tau, tapi saja je aku nak buat artikel. Hahaha. 

2 comments.. read them below or add one

ma ❥ ma ❥ 21 May, 2014
ala hal moto moto saya scrool laju2 hehehe
joehaz joehaz 12 June, 2014
kalau ulang alik kl bkt bruntung, memang cepat haus la gayanya. ada member cakap, nak spoket tahan lama, guna lilin.

sapu lilin macam sapu kat zip yg rosak haha