Syurga Hanya Untuk Orang Islam? Neraka?

Aku tertarik untuk buat artikel ni semenjak aku tengok kurang program-program keagamaan dibuat untuk orang bukan Islam dan jugak golongan Ateis. Biasanya program-program keagamaan pasti akan hanya tertumpu pada orang Islam saja. Jadi, memang susah untuk menerkam jiwa orang-orang bukan Islam untuk memahami Islam.

Ok, sejujurnya... Tak lama dulu, aku ni boleh dikira hampir menjadi seorang Ateis sebenarnya. Persoalan yang selalu bermain kat dalam minda aku adalah

" Manusia ni dah ada takdirnya. Jadi, ada yang ditakdirkan untuk masuk neraka. Jadi, bila seseorang itu dah ditakdirkan untuk masuk neraka, apa guna dia berbuat kebaikan dan jugak amalan kalau di hujungnya dia akan masuk neraka??"

Satu lagi yang paling kuat bermain dalam fikiran aku, adalah macam mana status orang bukan Islam kat hari kiamat nanti? Adakah mereka tiada tempat dalam syurga langsung? Kenapa Allah ciptakan dorang kalau Allah akan letakkan dorang dalam neraka nanti?

Sampai begini tahap pemikiran aku. Persoalan yang muncul dalam kepala aku memang bukan calang-calang jugak sebenarnya.

bagaimana dengan nasib orang bukan Islam di hari kiamat, syurga dan neraka, dr zakir naik,
sumber
Persoalan aku tu, tak ada siapa pun yang dapat jawab. Persoalan tu bermain-main dalam fikiran aku hari berhari. Sampaikan satu tahap, aku terus menerus buat kejahatan demi kejahatan. Sebab otak aku dah Set yang aku ni jahat dan memang dah ditakdirkan untuk masuk neraka. Nak masuk syurga paling rendah sekali pun susah nak tercapai. Jadi tak ada guna aku buat baik dan jaga amalan.

Sampailah aku mula tersedar. Dan aku mula belajar sikit demi sikit daripada tokoh-tokoh agama yang aku tengok kat Youtube. Antaranya adalah Dr Maza (Mufti Perlis) dan jugak Dr Zakir Naik.

Sebenarnya, apa yang aku fikirkan tu ternyata salah sama sekali.

Allah telah menciptakan manusia ni istimewa daripada makhluk-makhluk yang lain. Islam itu mudah. Kalau kita tunduk pada Allah dan yakin pada Nabi Muhammad S.A.W serta ajaran Islam, maka syurga adalah tempatnya.. walaupun dia bukan Islam.

Jika jalan yang kita pilih adalah tunduk kepada Allah dan mengikut ajaran Nabi Muhammad S.A.W, maka jalan yang kita tuju itu adalah jalan ke syurga. Allah tak mintak lebih pun daripada hambaNYA. Jadi, kenapa kita tak yakin lagi? Jika itu jalan yang kita pilih, InshaaAllah syurga tempat kita. Dan kena ingat, janji Allah ni bukan hanya untuk orang Islam saja, tapi terbuka untuk orang bukan Islam dan seluruh manusia. Jika orang bukan Islam tunduk pada Allah dan mengikut ajaran Nabi Muhammad S.A.W, maka dijanjikan Allah Syurga adalah tempatnya. InshaaAllah.


sumber
Aku nak uraikan panjang sangat pun aku tak reti sangat, jadi korang boleh tengok video penerangan Dr Zakir Naik kat bawah ni yang amat bernilai untukditonton

Video pertama ni video Dr Zakir Naik menjawab soalan daripada seorang Ateis.



Okay, yang ni pulak aku sarankan kawan-kawan bukan Islam aku untuk menontonnya. Syurga bukan hanya untuk orang Islam. Video kedua ni adalah soalan daripada seorang wanita Hindu.



Ini pun agak menarik untuk ditonton oleh yang bukan Islam. Amat padat dan padu. Mungkin dapat menjawab persoalan pada fikiran-fikiran korang selama ni. 



Ini pulak video Non Muslim memeluk agama Islam.


Ini pulak jawapan tepat bagi yang mengatakan Agama  Islam adalah agama Pengganas. Tengok dan fahami betul-betul.



Banyak lagi video-video menarik daripada Dr Zakir Naik. Nanti ada masa, korang pergi tengok kat Youtube.

bagaimana dengan nasib orang bukan Islam di hari kiamat, syurga dan neraka, dr zakir naik, Aku rasa tenang sikit hati aku sekarang. Bila dapat penjelasan yang amat jelas dan menjawab persoalan aku yang dah bersarang dalam kepala otak aku selama dekat sepuluh tahun. 

5 comments.. read them below or add one

abdurrahman abdurrahman 23 November, 2015
subhanalloh... terimakasih atas paparannya!!!
Indo Botol Indo Botol 27 April, 2016
Dulu saya juga bingung. tapi setelah membaca artikel ini jadi tercerahkan.
manru manru 30 April, 2016
ulasannya emng bisa diterima akal
silica gel silica gel 03 May, 2016
subhanallah, dr zakir naik emang keren, semoga Allah memanjangkan umurnya..
Abu Genseti Abu Genseti 05 May, 2016
Masya Allah, memang Dr. Zakir Naik mantap sekali dalam memaparkan ilmu agama Islamnya. :)