Kenapa Nak Diperbanyakkan Lagi Tempat Pungutan Zakat Wahai PPZ?

Tadi aku tertengok buletin utama. Aku tak sempat nak baca sapa yang ditemuramah tu. Yang pastinya orang besar PPZ. Aku setuju tang nasihat dia untuk kita semua membayar zakat, tapi dalam banyak-banyak tu, ada satu yang aku tak berapa bersetuju. Masa temuramah tu dia cakap akan perbanyakkan lagi tempat untuk memungut zakat.

PPZ ingin membanyakkan lagi tempat-tempat dan pusat pungutan zakat,


Okay. Ni pendapat peribadi aku sebagai orang yang banyak kelemahan dan ketatasusilaan dan jugak sebagai seorang rakyat marhaen yang penuh dengan kelemahan.

Tempat untuk memungut zakat bagi aku dah banyak. Sampaikan kat tempat yang jauh pun boleh terselit kaunter untuk memungut zakat. Kalau aku berputar-putar ke sana-sini mencari sesuap ataupun mencari jodoh di kalangan awek-awek korporat, ada jugak aku ternampak kaunter pungutan zakat. Sampai aku rasa bersalah dan berdosa kalau lalu kat situ, tapi tak bayar zakat. Rasa malu kat orang zakat yang jaga kaunter tu. Rasa seperti aku ni seorang pendosa walaupun muka aku inesen dan suci macam Nobita. That's was amazing baq hang. Sesuatu yang bagus. 

Tapi yang jadi masalahnya sekarang ni.. kaunter untuk memohon bantuan zakat.. Kat sini pun aku tak nampak lagi kaunter untuk memohon bantuan zakat. Jadi, bukan ke agak susah untuk orang membuat permohonan bantuan zakat? Sepatutnya urusan ni dipermudahkan.

Mungkin PPZ boleh lakukan sesuatu untuk menangani masalah ni. Aku rasa untuk pungutan zakat, dah tak perlu diperbanyakkan lagi kaunter-kaunternya. Sebab aku rasa dah lebih dari cukup. Apa yang PPZ mungkin perlu pandang dan banyakkan sekarang adalah perbanyakkan kaunter untuk memohon bantuan dan jugak menyalurkan bantuan. Tak dapat diperbanyakkan, disama banyakkan dengan kaunter-kaunter pungutan zakat yang ada pun okay jugak. Jadi, aku rasa duit yang digunakan untuk membina atau menyewa premis untuk dijadikan kaunter itu berbaloi pengeluarannya.




0 comment... add one now