SEMAKIN MENJADI KES ROMPAK BERSENJATA DI BUKIT BERUNTUNG

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Sihat ke idok semua? Kalau tak sihat tu, cepat makan ubat. Risau melarat terus kena Strok sebelah badan pulak kalau tak makan ubat cepat-cepat.

sumber

Ok. Aku nak cerita pasal kes rompakan bersenjata yang jadi kat Bukit Beruntung. Dalam beberapa hari ni je dah jadi dua kes rompakan berparang. Satu kat Speedmart, satu kat taman perumahan dan satu hampir terjadi kat rumah aku sendiri.

Gambar sekadar hiasan. sumber
Yang hampir jadi kat rumah aku ni dia Aim motor kawan aku.

Ceritanya bermula macam ni... Pada satu malam yang hening lagi mendamaikan, mak aku perasan ada beberapa ketul manusia berlegar-legar depan rumah aku. Naik motor. Mak aku cakap asyik terhendap-hendap ke motor KTM kawan aku. Banyak kali dok terpusing-pusing depan rumah.

PORTAL SHOPPING ONLINE BEST KEBABOM. JOM USYAR --> ALDADU.COM



Tak lama lepas tu, kawan aku pun Start motor sebab nak pergi beli itik gantung... bukan bukan.. kawan aku ni Start motor sebab nak balik. Keluar je daripada pagar, dia terus kena Follow. Menurut cerita kawan aku ni, dia dah perasan motor dia kena Follow. Pastu dia Slow.. Bila penyangak-penyangak tu dah dekat, kawan aku pecut motor dia..

gambar sekadar hiasan. sumber
Disebabkan nakkan kepastian memang dia kena Follow, dia Slowkan balik motor. Boleh tahan keberanian jiwa muda dalam diri dia. Kalau aku dah pecut tak toleh belakang dah. Kasi makan asap terus. Ok. Kemudiannya kawan aku nampak lagi kelibat motor tadi tengah kejar dia. Nasib baik motor kawan aku ni CC agak besar. Sekali pulas Throttle, 3 daerah tertinggal penyangak-penyangak yang Follow dia tu.

Nasib dia agak baik. Macam tu jugak nasib motor dia. Kalau dia tak Start motor untuk blah, dah tentu motor dia kena curi. Dan kalau dia tak pecut motor dia selaju-lajunya, memang kena rompak dah malam tu.

gambar sekadar hiasan. sumber
Sejak kebelakangan ni, makin menjadi-jadi kes rompak kat Bukit Beruntung ni. Aku bukan nak salahkan mana-mana pihak, tapi apa yang buatkan dorang ni semakin berani untuk buat jenayah? Adakah sebab RUANG dan PELUANG agak luas dan terbuka membuatkan dorang berani sekali buat jenayah rompakan ni?

Nak mengharapkan polis, kitorang kat Bukit Beruntung ni dah sedia maklum yang dorang sangat sibuk menjalankan kerja. Dulu kawasan perumahan aku ni ada dibuat rondaan setiap malam. Tapi disebabkan penduduk tak muafakat, benda tu terhenti tengah jalan.

Aku kagum dengan beberapa perumahan yang berjaya mewujudkan satu jaringan kerjasama untuk membayar GuardHouse setiap bulan dan membuat Guard House. Tapi kat kawasan perumahan aku ni lain macam sikit. Susah nak bermuafakat.

Yang aku nampak hanya ada satu je penyelesaiannya. Upah Rela setiap bulan dan buat satu Guard House. Sekurang-kurangnya ruang dan peluang tu tak terbuka dengan luas sekali. Daripada tak cuba apa-apa dan biarkan je. Mungkin kita semua kena bukak sikit minda kita untuk mula bertindak dan menerima hakikat yang jenayah kat Bukit Beruntung ni semakin lama semakin berleluasa. So, mari kita semua setiap kawasan perumahan untuk dapatkan khidmat Guard House. Bayar RM50 or Rm100 setiap bulan pun takpe lah. Asalkan peluang dan ruang untuk jenayah tu berlaku semakin sempit.

Okay Guys. Got to go. Nak beli itik gantung jap.

0 comment... add one now