Puasa Pertama Aku Kat Bagan Serai

KISAH PUASA PERTAMA DI BAGAN SERAI

Ekceli, kisah kali ni agak istimewa buat aku sebab ini kali pertama aku berpuasa kat Bagan Serai. Hari Sabtu, aku, mak aku, nenek aku dan adik aku bertolak ke Bagan Serai. Nak hantar nenek aku balik. Nenek aku tak tahan cuaca kat rumah aku. Tak sesuai dengan dia. Sebulan duduk sini asyik sakit je.  Kejutan budaya agaknya. Atau terperanjat melihat cucu dia yang sorang ni semakin kacak dari hari ke hari.

KISAH AKU BERPUASA KAT BAGAN SERAI

Sampai kat sana pukul 12 tengah hari. Belum puasa lagi. Tapi suasana Puasa Ramadhan tu dah ada. Aku rasa bertambah teruja bila saje jeling-jeling Lenovo aku. Nampak macam ada sinar harapan untuk Online. Tengok Full Bar. Sempat jugak aku update status kat Facebook. Malam tu jugak aku pergi 7E nak top up Umobile. Tapi bak kata orang, mendung tak semestinya hujan. Aku kena kencing. Line yang penuh tu hanya memberikan harapan palsu kat aku. Hahaha. Tak boleh jugak aku nak online. 2 minit ok, sejam tak ok. Lembab betul. 2 minit tu sempat nak taip tajuk entri je. Tu pun kalau bernasib baik. Kalau tiba-tiba terbersin, dah Short seminit.  Sia-sia je aku teruja sebelum tu.

PUASA RAMADHAN DI BAGAN SERAI

Esoknya aku berjalan-jalan belakang rumah nenek aku. Pergh.. Bertambah teruja aku bila tengok suasana yang mendamaikan. Rasanya ini kali pertama aku rasa berpuasa dalam keadaan yang tenang dan mendamaikan. Puasa pertama kat sana sejuk. Mungkin sebab hujan. Daripada pagi sampai ke petang, rasa sejuk macam pukul 7 pagi. Giler lah. Melihat suasana yang cantik dan damai tu, aku tak tunggu lama. Aku capai gajet aku untuk Snap apa yang patut. Jom layan jap gambar-gambar beserta video ni.

KISAH PUASA PERTAMA DI BAGAN SERAI,KISAH AKU BERPUASA KAT BAGAN SERAI,PUASA RAMADHAN DI BAGAN SERAI,BERBUKA PUASA KAT BAGAN SERAI DENGAN DURIAN BATU KURAU,RAMADHAN
Nampak  tak. Ni pukul 3 petang ni. Tak panas. 
KISAH PUASA PERTAMA DI BAGAN SERAI,KISAH AKU BERPUASA KAT BAGAN SERAI,PUASA RAMADHAN DI BAGAN SERAI,BERBUKA PUASA KAT BAGAN SERAI DENGAN DURIAN BATU KURAU,RAMADHAN
Pemandangan yang sangat-sangat cantik. Yang susah aku nak tengok kat tempat aku.
KISAH PUASA PERTAMA DI BAGAN SERAI,KISAH AKU BERPUASA KAT BAGAN SERAI,PUASA RAMADHAN DI BAGAN SERAI,BERBUKA PUASA KAT BAGAN SERAI DENGAN DURIAN BATU KURAU,RAMADHAN
Bezanya kampung dengan bandar. Kampung tak serabut macam bandar.
VLOG daripada aku

BERBUKA PUASA KAT BAGAN SERAI DENGAN DURIAN BATU KURAU

Puasa pertama kali ni bertambah istimewa sebab Pak Ngah dengan Mak Ngah aku dah borong Durian Batu Kurau. Durian Batu Kurau ni Special sikit. Kalau tanya kat kaki durian, dorang mesti tau. Nanti aku ceritakan pasal Durian Batu Kurau ni.

KISAH PUASA PERTAMA DI BAGAN SERAI, KISAH AKU BERPUASA KAT BAGAN SERAI, PUASA RAMADHAN DI BAGAN SERAI, BERBUKA PUASA KAT BAGAN SERAI DENGAN DURIAN BATU KURAU, RAMADHAN,
Tapau habis Durian Batu Kurau ni.
KISAH PUASA PERTAMA DI BAGAN SERAI, KISAH AKU BERPUASA KAT BAGAN SERAI, PUASA RAMADHAN DI BAGAN SERAI, BERBUKA PUASA KAT BAGAN SERAI DENGAN DURIAN BATU KURAU, RAMADHAN,

KISAH PUASA PERTAMA DI BAGAN SERAI, KISAH AKU BERPUASA KAT BAGAN SERAI, PUASA RAMADHAN DI BAGAN SERAI, BERBUKA PUASA KAT BAGAN SERAI DENGAN DURIAN BATU KURAU, RAMADHAN,
Manggis pun tapau. Mak aku cakap, kalau dah pekena durian, kena pekena manggis untuk lawan balik panas dalam badan tu.
Malam tu jenuh berbuka dengan durian. Siap ada kuah durian lagi. Memang feveret aku lah. Habis kembung perut aku dengan durian. Selesai berbuka, malam tu jugak kitorang balik ke Rawang. Sekejap je balik sebab nak hantar nenek aku je.

BERBUKA PUASA KAT BAGAN SERAI DENGAN DURIAN BATU KURAU, KISAH AKU BERPUASA KAT BAGAN SERAI, KISAH PUASA PERTAMA DI BAGAN SERAI, PUASA RAMADHAN DI BAGAN SERAI, ramadhan, Sunyi dah rumah aku. Dah tak dengar lagi nenek aku membebel depan tv bila tengok drama Melayu. Hahaha. Kurang berseri dah rumah aku ni.










{ 15 comments.. read them below or add one }

Nieda Ramly Nieda Ramly 30 June, 2014
nasib baik hujan tak lah panas puasa pertama
A.R.E.L.E.E.Z.A.F.F.E.N.D.Y A.R.E.L.E.E.Z.A.F.F.E.N.D.Y 30 June, 2014
'kacak' betul sawah padi tuh. saujana mata memandang. eceh! ;P
Unknown Unknown 30 June, 2014
Rasanya belum terlambat, selamat berpuasa :)


**SALE SEHINGGA 4 JULAI 2014!!!
http://nadyabubble.blogspot.com/2014/06/sale-jualan-penghabisan-stok.html
Pokok Manggis Depan Rumah Pokok Manggis Depan Rumah 01 July, 2014
Suka dengar video BK. Siap ada kangaroo lagi tu. Cantik pemandanagn sawah kat bagan serai BK. Selamat berpuasa juga untuk BK dan keluarga.
Akupenghibur.com Akupenghibur.com 01 July, 2014
wow banyaknya durian.. nak sikit
Unknown Unknown 01 July, 2014
kat belah2 utara ni memang tengah sejuk..hujan je 3,4 hari ni..
Rozalia Binti Alik Rozalia Binti Alik 02 July, 2014
TERINGIN NAK PEGI BAGAN SERAI ! hehehehehewww. untungla makan durian. saya hantu durian. nak makan durian gak !!!!
Azlan Strider Azlan Strider 02 July, 2014
bagi orang yang membesar kat tengah2 KL ni, pengalaman berpuasa kat kg sememangnya mampu membuatkan aku jeles..anyway, selamat berpuasa bro..

p/sfollow sini #1609

Regards,
-Strider-
MAY MAY 02 July, 2014
minggu ni nak balik kg..mak mertua suh kutip manggis.. lala...
nor nabilah nor nabilah 03 July, 2014
biasalah.org tua..dah biasa tinggal kat kg...tak biasa dah duduk bandar..tapi..kenapa ramai pulak blogger upload gambar durian nie..haishh..haishh..mengidam pulak..ahhaha
Ibu Lala Ibu Lala 03 July, 2014
Nak sikit manggis tu. BS tu tmpt permainan saya. Sklh mana dulu ye.
AnonymousAnonymous 06 July, 2014
This storage method is intended to allow the berries to breathe, but also prevent them from
losing too much moisture. You will simply also to
manage to cook on a regular basis, but just if you wish
to. Herbs can be kept in small pots, making them ideal for windowsills, especially deep bay windows and garden windows.
hazman fadzil hazman fadzil 08 July, 2014
Macam tak lengkap je entry sebab takde gambar adik pompuan bro... hik3x
AnonymousAnonymous 12 July, 2014
Due to the rise in the popularity of Korean jewelry wholesale, more and more people
started to sell fake Korean jewelry in order to make quick cash.
Marriage successful jewelry items that you choose to get inside this new season.
When it comes to choosing good silverware to accompany your best china, sterling silver is tops.