Assalamualaikum dan selamat hari Ahad pada semua hadirin dan hadirat sekalian. Duduk bersilanya saya di sini pada hari ni adalah untuk Update artikel berkenaan Gerakan Pemandu Uber yang sedang memboikot syarikat Uber Malaysia. (Nampak? Aku dulu juara perbahasan tadika Selayang Baru tau)
Apa korang bikin cuti hujung minggu ni? Date? Bawak keluarga jalan-jalan makan asap? Sedut Vape dari pagi sampai malam? Apa pun yang korang buat, aku harap korang Enjoy dan Release Stress tau.
Ok. Jom berbalik pada cerita Uber. Apa yang kita tau, Uber kini dah menjadi satu medium yang sangat penting sebagai salah satu perkhidmatan awam untuk membawa penumpang ke mana-mana destinasi yang nak ditujui.
Tetapi, sejak beberapa hari ni aku terbaca tentang Post-Post dari pemandu Uber yang rata-ratanya tengah memboikot dari membawa Uber dan penumpang selama seminggu. Ada yang sampai Delete akaun Uber.
What Happen In That Chaos Actually?? Did Someone Smoke On The Water? Ehh. terSpeaking pulak.
Info-info yang aku dapat dari pembacaan penuh ilmiah tu, rata-rata pemandu Uber memboikot Uber adalah disebabkan beberapa faktor yang agak mengguris hati para pemandu. Antaranya
- kadar cas yang Uber ambil dari pendapatan setiap Trip pemandu adalah agak tinggi iaitu 25%.
- Uber tak menjaga kebajikan pemandu-pemandu yang berada di bawahnya
- Kadar tambang yang terlalu rendah
- Pengiraan jumlah tambang yang tak tepat dan ralat sering berlaku di Apps Uber
- Pihak Uber sangat-sangat rakus membawa masuk pemandu-pemandu baru sampaikan pemandu lebih ramai daripada penumpang.
- Yang lain-lain aku tak sempat nak kaji sebab sibuk dok Smule seharian ni
Adakah ini yang sedang berlaku?
Kalau benar pemandu-pemandu Uber boikot, sememangnya akan menimbulkan kesusahan pada syarikat Uber Malaysia sendiri.
Kenapa aku cakap Uber akan bermasalah?
Kuasa Boikot bro!
Sedangkan dulu satu syarikat Telco gergasi pun boleh terkesan dengan Boikot ni. Silap-silap kalau diteruskan boikot ni, boleh Drop keuntungan Uber.
Mana taknya. Bila tiada pemandu atau kurangnya pemandu manakala penumpang atau Rider melimpah ruah, akan jadi tak cukup Supply. Bila takde Supply, pelanggan mungkin akan beralih arah ke perkhidmatan yang lain seperti Grab.
Jadi, mungkin sesuatu perlu dilakukan memandangkan kalau situasi ni berterusan, akan timbul masalah pada kedua-dua pihak pada masa akan datang.
- Bisnes Uber Malaysia akan jatuh bila hilang kepercayaan penumpang disebabkan pemandu tiada,
- Pemandu pula akan hilang peluang untuk menjana pendapatan.
Kepada pemandu-pemandu Uber yang sedang membaca ni pulak. Aku harap janganlah timbul salah faham sesama pemandu. Benar ada yang boikot dan ada yang terus memandu. Jadi janganlah mengecam yang masih lagi memandu sebab kita tak tau keadaan kewangannya. Mungkin dia terpaksa memandu untuk kasi makan anak-anak. Nak tak nak, kena kayuh jugak.
Dan kepada yang terus memandu semasa boikot ni berlangsung, janganlah ditayang-tayang hasil pendapatan kerana sesungguhnya semasa keadaan boikot ni berlangsung, memang hasilnya agak banyak disebabkan ramai pemandu yang tak memandu. Dorang boikot pun untuk perjuangkan nasib pemandu-pemandu yang lain.
Jadi, sama-sama lah bertolak ansur ye. Jangan gaduh-gaduh. Rakyat Malaysia matang-matang.
Errr.. Betul gak. Takkan setiap kali Trip pemandu kena kira balik Fare secara manual untuk Check apa yang Apps Uber Calculate tu betul atau tak. Jenuh macam ni. Ini tak sepatutnya jadi.
Kenapa sistem yang canggih pun boleh salah kira ni??
Uber Malaysia memang kena buat sesuatu sebelum jadi lebih parah. Sebelum Uber Malaysia kehilangan pemandu dan juga penumpang.