IDEALOGI MENCETUSKAN PERGADUHAN SEMUA KAUM KAT MALAYSIA

Aku berapa hari ni asyik rasa panas je.. Aku check kipas takut-takut tertutup masa aku mengigau sambil berjalan gaya lenggok Dewi Yusra tapi kipas tu ternyata On. Beliau tak bersalah. Aku cuba cari termometer nak Check suhu badan aku, tapi aku lupa rumah aku tak ada menatang tu. Yang ada hanya lah meter air.

Tapi bila aku fikir balik, panas aku tu sebenarnya terhasil daripada mangkuk hayun tingkat seorang lelaki mulia bernama Alvin Tan. Dari dulu lagi aku tertanya-tanya, kenapa dulu tak ada tindakan tegas langsung dikenakan kat dia ni? Kenapa tak ada tindakan yang keras sekurang-kurangnya penjara 10 tahun untuk dia ni? Paling kurang pun sebatan 10 kali kat bucu buntut dia tu. Bagi dia insaf 10 tahun. Kalau tak insaf lagi, sebat lagi. Terang lagi nyata makhluk ni mampu merosakkan keharmonian berbilang kaum dalam Malaysia ni. Dan sampai  sekarang.. dia tak berhenti lagi untuk mencetus pergaduhan antara kaum kat Malaysia ni.

Makhluk ni tak reti nak hormat bangsa lain, agama lain. Terbaru lepas dia kutuk bangsa Melayu, dia kutuk pulak bangsa India. Aku tak tau apa sebenarnya yang dia nak? Apa yang aku tau, tindakan dia ni boleh menyebabkan berlakunya pergaduhan kaum kat Malaysia ni. Melayu gaduh sama Cina, India gaduh sama Cina. Adakah tu yang dia nakkan sebenarnya? Apa dia tak fikir ke tindakan dia tu boleh menyebabkan Malaysia ni kucar kacir? Dah lah ekonomi negara terumbang-ambing, dia cetus pulak benda yang boleh sebabkan ketegangan antara kaum tu.

ALVIN TAN HINA BANGSA MELAYU  BANGSA INDIA, SEBAB-SEBAB TERJADINYA PERGADUHAN ANTARA KAUM DI MALAYSIA

ALVIN TAN HINA BANGSA MELAYU  BANGSA INDIA, SEBAB-SEBAB TERJADINYA PERGADUHAN ANTARA KAUM DI MALAYSIA

ALVIN TAN HINA BANGSA MELAYU  BANGSA INDIA, SEBAB-SEBAB TERJADINYA PERGADUHAN ANTARA KAUM DI MALAYSIA

Cuba Post benda yang baik-baik macam hasil kemenangan dia masuk pertandingan mewarna ke.. Atau Post keriangan dia duduk kat luar negara ditemani ratusan kawan-kawan sambil bergurau senda dan jugak makan malam beramai-ramai ke. Kan orang suka tengok. Ini Post benda-benda yang boleh sebabkan ketegangan antara kaum.

Mungkin dia lupa, kat Malaysia ni ramai bangsa Cina yang duduk satu negara dengan bangsa Melayu, bangsa India. Cari makan sama-sama. Hang Out sama-sama. Ketawa bersama.. menangis bersama..(Eh.. macam lagu Mojo pulak). Tapi dia tak peduli. Dia tak pedulikan kawan-kawan dia kat sini. Dia tak pedulikan keluarga dia kat sini. Dia tak peduli yang tindakan dia tu boleh sebabkan tiga kaum yang berkawan ni boleh berpecah belah. Dia tak peduli yang tiga kaum yang cari makan sama-sama dalam satu negara ni boleh merusuh dan membunuh antara satu sama lain.

Sudahlah Alvin Tan. Get A Life. Jangan kacau orang lain. Jangan kacau agama lain. Jangan kacau bangsa lain. Sesiapa pun kat Malaysia ni tak nak peperangan antara kaum terjadi. Kalau ia terjadi, buruk padahnya. Bila ia terjadi, Malaysia ni takkan aman lagi. Bila ia terjadi, takkan lagi semua kaum ni boleh lepak sama-sama, Happy sama-sama. Disebabkan dia ni sorang, orang yang tak bersalah jadi mangsa. Kita semua sayang Malaysia. Kita semua sayang keamanan. Walaupun tak berapa rapat, tapi semua rakyat Malaysia cintakan keamanan. We All Love Elizabeth Tan.

Aku berharap, agar kawan-kawan lain tak kira apa bangsa sekalipun, jangan termakan dengan Provokasi makhluk ni. Sebab yang bersalah dia ni, bukan orang lain. Jangan sebab provokasi dari makhluk ni, yang tak bersalah jadi mangsa. Kita Melayu, Cina, India dan banyak lagi kaum dalam Malaysia ni semua kawan. Bukan musuh.

ALVIN TAN HINA BANGSA MELAYU  BANGSA INDIA, SEBAB-SEBAB TERJADINYA PERGADUHAN ANTARA KAUM DI MALAYSIA, Apa yang aku kesalkan, kenapa dulu dia tak dihukum dengan hukuman yang keras. Inilah jadinya bila berlembut dengan manusia yang suka hina kaum lain, bangsa lain dan agama lain. Sikit pun tak insaf. 


1 comment... add one now

fairus fairus 06 July, 2015
Senang je dalam hal dia ni.. Buat dia tak wujud je.. Jangan komen apa-apa kat post dia..