Salah Satu Cara Dekorasi Tangga Rumah Agar Tampil Klasik

Semalam aku ada tunjuk satu gambar cat minyak kan? Ala yang aku cakap nak cat kereta adik aku tu? Mungkin ada yang percaya. Kalau percaya tuh, adakah korang percaya jugak yang aku bakal disembelih sebab cat kereta adik aku tu dengan cat minyak? Lebih baik korang percaya yang aku bakal disembelih. Hahaha. Memang cari nahas kalau aku cat kereta adik aku.

Sebenarnya, tujuan dan asbab utama aku beli cat tu untuk cat tangga rumah aku. Sebenarnya, tangga rumah aku tu dah lama dah di dekorasi sendiri dengan kaedah D.I.Y (Do It Yourself) oleh Owner lama rumah. Tapi kerja dia separuh. Tak habis. Agaknya masa dia tengah buat tu, terdengar desas-desus yang ada Buyer nak beli rumah dia. Terus dia tinggalkan kerja dia tu.

Berkenaan cara dia dekorasi tangga tu, bagi aku agak kreatif jugak. Tangga tu asalnya kosong. Jadi, bila kosong, bawah tangga tu nampak agak cacat sebab terbiar macam tu je. Takkan nak sumbat katil bawah tangga kan? Siapa nak tidur bawah tangga? Dibuatnya ada sedara mara aku yang badan saiz XXXXL pijak tangga tu runtuh, tak pasal-pasal arwah siapa yang tidur bawah tangga tu. Ataupun takkan nak letak jamban duduk kat bawah tangga tu? Malu pulak kalau berak Open cenggitu. Habis seisi keluarga dapat menyaksikan detik-detik keramat korang berak.

Apa cara yang Owner lama tu buat untuk dekorasi tangga tu? Adakah dia membuat tangga jenis gulung-gulung naik ke atas? Ataupun adakah beliau membuat eskelator? Sama sekali tidak. Apa yang dia buat, dia telah membuat ruang stor di bawah tangga tu agar dapat menutup terus keadaan tangga yang nampak kosong dan simple tu. Hanya menggunakan papan Playwood. (betul ke idok ejaan ni?).

CARA TERBAIK UNTUK MENCANTIKKAN DAN MENDEKORASIKAN RUMAH AGAR TAMPAK LEBIH BERGAYA DAN KEMAS TANPA MENGELUARKAN BELANJA YANG BESAR, CARA UNTUK MENGECAT DAN MENCANTIKKAN TANGGA RUMAH TANPA BELANJA BESAR,
Nampak, kan dah siap satu ruangan stor bawah tangga tu? Kalau tak nak buat stor, korang boleh buat bilik untuk tetamu. Atau korang boleh buat reban ayam. 
CARA TERBAIK UNTUK MENCANTIKKAN DAN MENDEKORASIKAN RUMAH AGAR TAMPAK LEBIH BERGAYA DAN KEMAS TANPA MENGELUARKAN BELANJA YANG BESAR, CARA UNTUK MENGECAT DAN MENCANTIKKAN TANGGA RUMAH TANPA BELANJA BESAR,

CARA TERBAIK UNTUK MENCANTIKKAN DAN MENDEKORASIKAN RUMAH AGAR TAMPAK LEBIH BERGAYA DAN KEMAS TANPA MENGELUARKAN BELANJA YANG BESAR, CARA UNTUK MENGECAT DAN MENCANTIKKAN TANGGA RUMAH TANPA BELANJA BESAR,

CARA TERBAIK UNTUK MENCANTIKKAN DAN MENDEKORASIKAN RUMAH AGAR TAMPAK LEBIH BERGAYA DAN KEMAS TANPA MENGELUARKAN BELANJA YANG BESAR, CARA UNTUK MENGECAT DAN MENCANTIKKAN TANGGA RUMAH TANPA BELANJA BESAR,

Setelah hampir 5 tahun duduk dengan keadaan yang tak berapa sempurna tu, aku telah buat keputusan untuk cat kepingan Playwood tu agar nampak lebih elegan. Sebenarnya, aku baru dapat keberanian untuk cat kepingan Playwood tu. Baru dapat ilham melalui mimpi pun ada.

CARA TERBAIK UNTUK MENCANTIKKAN DAN MENDEKORASIKAN RUMAH AGAR TAMPAK LEBIH BERGAYA DAN KEMAS TANPA MENGELUARKAN BELANJA YANG BESAR, CARA UNTUK MENGECAT DAN MENCANTIKKAN TANGGA RUMAH TANPA BELANJA BESAR,
Jadi aku beli kelengkapan cat minyak ni. Modal tak sampai Rm50. Dapat satu set cat termasuk berus dan jugak Thinner.

Operasi mengecat bermula. Dan aku ambik masa lebih kurang enam jam untuk siap mengecat keseluruhan tangga tu. Satu jangka masa yang sangat lembab bagi seorang lelaki kacak berkaliber macam aku ni. Tapi hasilnya sangat memuaskan hati aku.

CARA TERBAIK UNTUK MENCANTIKKAN DAN MENDEKORASIKAN RUMAH AGAR TAMPAK LEBIH BERGAYA DAN KEMAS TANPA MENGELUARKAN BELANJA YANG BESAR, CARA UNTUK MENGECAT DAN MENCANTIKKAN TANGGA RUMAH TANPA BELANJA BESAR,

CARA TERBAIK UNTUK MENCANTIKKAN DAN MENDEKORASIKAN RUMAH AGAR TAMPAK LEBIH BERGAYA DAN KEMAS TANPA MENGELUARKAN BELANJA YANG BESAR, CARA UNTUK MENGECAT DAN MENCANTIKKAN TANGGA RUMAH TANPA BELANJA BESAR,


CARA TERBAIK UNTUK MENCANTIKKAN DAN MENDEKORASIKAN RUMAH AGAR TAMPAK LEBIH BERGAYA DAN KEMAS TANPA MENGELUARKAN BELANJA YANG BESAR, CARA UNTUK MENGECAT DAN MENCANTIKKAN TANGGA RUMAH TANPA BELANJA BESAR,

CARA TERBAIK UNTUK MENCANTIKKAN DAN MENDEKORASIKAN RUMAH AGAR TAMPAK LEBIH BERGAYA DAN KEMAS TANPA MENGELUARKAN BELANJA YANG BESAR, CARA UNTUK MENGECAT DAN MENCANTIKKAN TANGGA RUMAH TANPA BELANJA BESAR,

TADAAA!! Kan nampak Syle tu. Ni Stail Klasik. Buaian tu memang sengaja diletakkan kat situ agar ia menambahkan lagi resipi klasik yang terhasil kat situ. Kadang-kadang kalau aku bosan, boleh jugak aku tidur dalam buaian tu.

Jadi, ini antara cara dekorasi yang korang boleh adaptasi kat tangga korang tu tanpa keluarkan belanja yang besar. Papan Playwood berapa je kalau nak dibandingkan dengan simen dan konkrit kan? Cuba lah cara ni. Cuma korang kena ada skil bertukang. Ukuran kena tepat. Kalau tak tepat, tangga korang bakal jadi jet pejuang.


CARA TERBAIK UNTUK MENCANTIKKAN DAN MENDEKORASIKAN RUMAH AGAR TAMPAK LEBIH BERGAYA TANPA MENGELUARKAN BELANJA YANG BESAR, CARA UNTUK MENGECAT DAN MENCANTIKKAN TANGGA RUMAH TANPA BELANJA BESAR, Zaman GST, segalanya kena berjimat. 





6 comments.. read them below or add one

Kak Sue Kak Sue 23 July, 2015
ingatkan betul la nak cat keta..hahaha..
akubiomed akubiomed 23 July, 2015
Berkilat seperti baru. Rajin anak bujang. :)
Nadia Johari Nadia Johari 23 July, 2015
Ade anak bujang ..kalau rajin memang semua akan jadi cntik
MamaBard MamaBard 23 July, 2015
kat rumah mak saya pun memang buat bilik stor kat bawah tangga tu..bagus gak la ada tempat nak sumabt periuk2 besar nak guna masa kenduri..
riza afzan asri riza afzan asri 24 July, 2015
menarik gak cadangan ni..leh masuk list utk rumah baru nanti :-)
safurara safurara 24 July, 2015
nice! terus nmpk lain.