Cerita Lawak : Hari Raya Yang Menjengkelkan

hari raya
hari raya


Hari Raya. Sesuatu yang sangat-sangat dinantikan tak kira lah kepada orang tua, remaja apatah lagi kanak-kanak. Ia adalah sesuatu yang sangat menyeronokkan. Lagi-lagi kerana sanak saudara dapat berkumpul dan berjimba sakan bersama-sama. Seronok dapat melihat sepupu-sepupu yang semakin dewasa dan matang.

Tentu banyak kisah-kisah menarik yang berlaku pada masa dulu kan? Aku yang hebat ni pun tak terlepas dari kenangan-kenangan indah menyambut raya di kampung suatu ketika dahulu. Paling best bila tiba masa main bunga api kat halaman rumah arwah Tok Wan aku dulu. Penuh halaman rumah arwah Tok Wan aku tu dengan budak-budak yang main bunga api. Aku pun kadang-kadang get confusing. Entah mana lah datangnya budak-budak ramai-ramai tu. Anak siapa lah. Time main bunga api je mereka-mereka tu muncul. Nak kata anak-anak Mak Jemah, aku kenal anak beliau.  Semuanya serupa sotong je. Memang tak join lah main bunga api ni. Kalau main masak-masak, main kahwin-kahwin, laju lah anak-anak Mak Jemah tu join.  Tapi tak apalah, sedikit sebanyak kehadiran mereka-mereka itu membantu memeriahkan lagi suasana di malam raya. Dalam ramai-ramai tu, aku lah yang paling gigih main bunga api.

“ Oi!! Tengok ni!! Titew ada manyak bunga api. Korang nak sikit tak?”,soal aku kepada budak-budak yang bermain bunga api di luar halaman rumah arwah Tok Wan aku.

Namun soalan aku itu hanya dipandang dengan penuh sinis oleh mereka yang lain. Seolah-olah mereka mencemburui aku yang comel ni.

“ Huh!! Tak nak sudah! Titew boleh je main sorang-sorang. Korang tak nak sudah! Mak titew cakap, tak elok tau sombong bodoh, nanti masuk neraka.”,sambung aku lagi.

Selepas mendengar taklimat aku sebentar tadi, barulah mereka-mereka itu turut serta dengan aku. Disebabkan sikap pemurah lagi comel, aku pun membahagikan sama rata bunga api tu kepada mereka semua. Malam tu memang sangat-sangat menceriakan hidup kami semua. Riuh suasana malam tu dengan suara jerit pekik kami semua bermain bunga api. Ada yang berlari-lari ke sana sini. Ada juga yang bermain setempat. Aku pula terlalu ghairah bermain hingga tak sedar aku dah berada berdekatan dengan hutan. Tak pasal-pasal aku kena kejar dengan seekor babi hutan. Mencanak-canak aku lari sambil ketawa berdekah-dekah kerana babi hutan tu ada asma. Dengar bunyi nafas beliau tersangkut-sangkut tatkala mengejar aku. Tengah-tengah berseronok berjimba sakan, tiba-tiba telinga aku ditarik oleh madam besar(Mak aku).

“ Kau dah kenapa?! Orang lain sibuk kemas rumah, kau pulak sibuk main bunga api dengan budak-budak ni?!!”,tengking madam besar. Nyaring sungguh suara madam besar.

“ Apa salahnya puan? Titew tak buat salah apa-apa pun.”,soal aku kepada madam besar.

Madam besar menjegilkan matanya. Ternyata madam besar benar-benar tidak berpuas hati dengan jawapan aku.

“ Titew kepala hotak kau!! Sedar sikit umur kau tu dah 24!! Kau masuk sekarang! Pergi kemas rumah tu! Aku tonjol sat lagi kepala kau! Masuk!!”,sambung madam besar lagi.

Aku tersentap. Baru aku sedar yang aku dah terlalu tua kutuk untuk join budak-budak ni main bunga api. Selepas insaf, dengan kadar segera aku masuk ke dalam dan buat-buat sibuk membantu saudara-saudara yang lain mengemas rumah. 



Jom Ushar Jewelery Untuk Dihadiahkan Kepada Yang Tercinta. 
Klik  ---> SINI

P/S : Sejuta penghargaan kepada --->MY BLOG BESTIES VVIP<-- kerana disebabkan kepekaan beliau, beliau telah berjaya mendetect dua orang blogger yang COPY&PASTE entri dalam blog aku ni. Bulat2 dorang copy. Sepatutnya blog ni dah patut ada akta untuk mencegah blogger lain cari copy paste entri2 kita. Kepada korang semua, ambil langkah berjaga2 kerana terdapat segelintir blogger ekspeciali blogger baru yang dengan senang2 je rembat karya kita. Fikirlah. Entri ni nampak mudah je untuk ditaip tapi sebenarnya ia amat meletihkan dan memenatkan apabila otak diperah sehabis2nya untuk menghasilkan entri yang terbaik. Tolong prihatin. Dan tolong hormat karya orang lain. Jangan semudah2nya merembat hasil titik peluh orang lain dan mendapat nama dan pujian dengan hasil tu. PLease RESPECT EACH OTHER. 

{ 79 comments.. read them below or add one }

AnonymousAnonymous 19 March, 2012
TERBAEKKKK!!!!maen bnga api dgn kite jew eh??bnga raya pon bleh..hehe..titew xpnh lgi kna kjar dgn tutttttt.... >_<
LidiaSuraya LidiaSuraya 19 March, 2012
Uishhhh marah benar ni.. Tp mmg x oatut pun chilok2 ni kn? Tp derang x tau ke derang bisa terkantoi ek?? Ermmm pelik pelik..
nur salwani nur salwani 19 March, 2012
titew tergelaK baca entry ni =D hahha
iAmCekbolat iAmCekbolat 19 March, 2012
harharhar XD
lawak laa madam besar!

dh 24? mudaa lagi XD

wow, anda hebat XD ade org copy :D

RETISSS
FIFIEY LYCHEE MARATION FIFIEY LYCHEE MARATION 19 March, 2012
pass bunga api, nak main jugak!!!
حاني رملي حاني رملي 19 March, 2012
wakakak alahai comelnye titew 24 taon maen bnga api lagi =.= haha
msredcheesecake msredcheesecake 19 March, 2012
Saya walau oun dah tua masih main bunga api... Salah ke? Cr ajak madam main sekali, mesti dia tak marah... Hhee...
AnonymousAnonymous 19 March, 2012
alaaa.
chemay dah 20 pon relax je main bunga api + mercun lagi tauu.
hahaha
Zaza Iman Zaza Iman 19 March, 2012
eh2..titew sekali dua je main bunga api...last dlu titew main 3-4 thun lepas..hehe.. ;)
SuparMan SuaRez SuparMan SuaRez 19 March, 2012
Titew Pun Suka Main Bunga Api..Huahauahua..

Most welcome Bro...Huhu
~CAHAYA~ ~CAHAYA~ 19 March, 2012
amboi da 24thn tp lebih over dr bebudak kecik...

berjimba tu ape ek??
AnonymousAnonymous 19 March, 2012
kehkehkeh titew tak boleh main bunga api nanti titew kena asma
AnonymousAnonymous 19 March, 2012
Peh! awalnya lu cerita pasal raya. Semangat ek? hihi.
Ezad Skytech Ezad Skytech 19 March, 2012
haha...ingatkan time kecik..rupanya da besar2 pun guna Titew lagi...semangat main bunga api tu...kah3~
miss Fyqa miss Fyqa 19 March, 2012
haha.. eh..kite nak sket bunga api leh tak? :D
AnonymousAnonymous 19 March, 2012
raye ape pulak ni...ish2..
nape lak xleh tgk..org len tgk ok je..
Arina Shamsul Arina Shamsul 19 March, 2012
titew ..suke..titew suke baca entevi ini..titew senyum2 tau bace entevi ini.hakhakhak.ngengade pulak aku..haha.


emmm,entri2 yang best camni memang jadi kegemaran kaki2 copy paste tu..hihi.takpe halal kan je la ye..ihik.
cik ika cik ika 19 March, 2012
hahahahhaha..lawak2..ika pun men je bungapi..
GojesYoja GojesYoja 19 March, 2012
haha..titew muda beberapa tahun dr awok..boleh x main bunga api agak2??hahahahahahahha
Jue Jue 19 March, 2012
waktu memula baca, aku ingat ni slh satu pgalaman waktu kecik ko
hupe2nye pgalaman waktu dah bsar ni ha! hahaha eh msh 24 ke thn ni? kalau ye, muda 3 thn dr aku ngan Hanie hahaha

#a'ah tu la SaL Ijou yg peramah kat luar =)
#a'ah lg skali, aku ngan Hanie share blog. Hanie bahasakan diri dia saya, aku... pastu aku guna wa..spy readers x confuse =) yg dah folo lama dah tau rentak hihi
NAL NAL 19 March, 2012
tu dia...hahha..penat gelak baca entri ni =)
Unknown Unknown 19 March, 2012
@Ain GreenChubby

hahahaha..best gak sesekali kena kejar dengan tutt tu tau..hahahaa
Unknown Unknown 19 March, 2012
@LidiaSuraya

2 la pasalnyer..dunia sebenar pun kecik je,pusing2 jumpa gak orang tu orang ni..apa lagi dunia maya ni kan.
Unknown Unknown 19 March, 2012
@nur salwani

wah..happy titew dengar wani tergelak..hahahaha
Unknown Unknown 19 March, 2012
@CekbOlat-bOlat

Iskh..24 tu SUATU KETIKA DAHULU.Hahahahaa..sekarang ni dah Tua da.hahahaha..ngade..tak ada maknanya retis ye..jentik laju2 kang..hahaha
Unknown Unknown 19 March, 2012
@FIFIEY LYCHEE MARATION

nanti saya email bunga api tu kat awak k..hahahaha
Unknown Unknown 19 March, 2012
@Hany Rara

hahahaha..titew comel kan??hahahaha
Unknown Unknown 19 March, 2012
@msredcheesecake

tu la.agaknya madam besar marah sebab tak ajak dia sekali tu..hehehehe
Unknown Unknown 19 March, 2012
@chemay

warghh..nanti titew main sama2 k..hahaha
Unknown Unknown 19 March, 2012
@^_^ Zaza Nur Iman

yeayy!! titew ada geng..hahaha
Unknown Unknown 19 March, 2012
@SuparMan SuaRez

hahahahaha..nyampah haku..nampak gedik do..hakhakhakhakhak..

P/S :- apa2 pun, thanks once again bro :)
Unknown Unknown 19 March, 2012
@~CAHAYA~

Berjimba tu berseronok ataupun bersuka ria..hehehe
Unknown Unknown 19 March, 2012
@umie mia

hahahahahaha..lagi dasyat..hehehehe
Unknown Unknown 19 March, 2012
@Miziey

2 lah..aku tak sabar dowh nak raya..hakhakhakhakhak
Unknown Unknown 19 March, 2012
@Ezad Skytech

masa ni tiba2 jadi tak sedar diri..terasa diri tu macam budak2 je bila pegang bunga api..hahahahaha
Unknown Unknown 19 March, 2012
@~diAhOntHeblOg~

raya aidilfitri le gegerl..hehehe
Unknown Unknown 19 March, 2012
@Arina Shamsul

wow!! terserlah kecomelan awk..hahahaha..

itulah..terpaksa lah bersabar
Unknown Unknown 19 March, 2012
@cik ika

yeke??nanti malam raya kita main sama2 k..titew bawak stok manyak2..bestt..hahahaha
Unknown Unknown 19 March, 2012
@Ct Mawa

boleh jer..hehehe..tak ada masalah..nanti kita berjimba sama2 k..hahahaha
Unknown Unknown 19 March, 2012
@Jue

hahahaaha..ni cerita 3 tahun lepas..bermakna, sekarang ni kita sebaya..hehehe.

owh..aku try tangkap Jue dengan Hanie punya rentak..harap2 pasni tak keliru lagi.hehehehe
Unknown Unknown 19 March, 2012
@NAL

hahahahaha..pergi minum air cepat..nanti terus tak larat kang..hahaha
Hanie Dew Hanie Dew 19 March, 2012
Bahaahahahaha..kalau 27 bole je men bunga api kan.kan.titew nak jugokk..ko ni bole tahan kesengalan dlm bercerita.baguss..bole kawan ngan jue.hahaha

Jue dah explain kan kitrg share blog
Jue cute lagi dari aku.fakta.

kem slm kat ank anak mak jemah k,
Crazy Dolphin Crazy Dolphin 19 March, 2012
hahahaha

mula-mula baca ingatkan kenangan masa kecil.rupa-rupanya tak.lol

sengal!

saya tak suka main bunga api.saya penakut T.T
~Sal Ismail~ ~Sal Ismail~ 19 March, 2012
haha..penah gak da besau panjang tapi buat2 lupa ingatan n join bebudak main2 kat padang~ ;p

suke suki je org tu nak copy paste blog org lain kan..sgt x patut~
si kiut lavender si kiut lavender 19 March, 2012
hesyh..ingatkan memori dya tecik2 dlu..kiikiki


rupanya dah tua gayung.....ececeyh

dok bca entry nih rsa cam dok ada dlam situasi rya plak..:D
♥ sitifarhana ♥ ♥ sitifarhana ♥ 19 March, 2012
hahaha..titew nak join awak main munge api...conok errr...hahaha

best kan zaman budak2 dulu...rindunyee...tapi kne sedar diri dah tua..haha
AnonymousAnonymous 19 March, 2012
hahah kalau 24 thn mmg ptut dipiat2 tlinga tuh

hahah asma..ye xye gak kan..

mybe dak2 bru tuh ingat entry abg klakar yg leh copy2..tgur n myb mreka xthu.
anamizu anamizu 19 March, 2012
laaa "titew" tu dah umo 24 ropenye..guwa idop2 la ingt die umo 4,5 tahun mase ayat tu dikeluarkan dr molot die..hahaha


perhh kopy pasta entry?? mmg rase nak rembat je muke pengkopi tegar tuh.. guwa pnh kene rembat header.. sebijik die amek pastu tepek kemain baik lg buat header blog die.. da la header blog guwa "diary kecilku".. blog dia plak xde kne mngena lgsung nama diary tetibe bleh plak tempek cantek je buat header die..dah la tu,bile guwa tegur,mintak maaf pon tak.. mcm haremmmm je..huh~



*arini guwa offday.. pulun jejalan bwk mak guwa sopping.. tu yg guwa x jenguk blog lgsung..kehkehkeh







luv,
cik ana
ch000tz ch000tz 19 March, 2012
hahahah ingatkan salah pandang tarikh tadi rupanyer raya dalam kenangan hehehehhe
Unknown Unknown 20 March, 2012
titew ye... kalau kawen dah 8 anak tau.... titew la sangat... hahahaha
Unknown Unknown 20 March, 2012
@Hanie Dew

hahahahaha...boleh je nak main..hahaha.. pergh..siap dengan fakta tu..ok, salam perkenalan dari saya
Unknown Unknown 20 March, 2012
@H.S

bunge api je la..bukan mercun pun..hahaha
Unknown Unknown 20 March, 2012
@~SaL IjOu~

kan?? buat2 terlupa da besar panjang..hahahah..benda tu selalu terjadi..

hmm..biarkan je lah..yang penting sekarang, dah kena ambil langkah berjaga2 dah
Unknown Unknown 20 March, 2012
@acheeqa farhana

eh..jom jom..jangan lambat..nanti habis stok..hahahaha
Unknown Unknown 20 March, 2012
@MaYa MustWany

hahahaha..haboih..sampai nak dipiat2 tinger ek??hahaha
Unknown Unknown 20 March, 2012
@anamizu kaito

kan??da tegur dia siap delete lagi..apa punya manusia da
Unknown Unknown 20 March, 2012
@c'axoera ヅ

hahaha..salah pandang tarikh??ahaha..adoi
Unknown Unknown 20 March, 2012
@Sam Banjamin

hahahahaahahahaha..sampai 8 anak??hahaha..tak tergamak aku nak jaga ramai2 tu..hahaha
m!3yr4h_LolLy m!3yr4h_LolLy 20 March, 2012
rindu nak beraya la. adoi. tak sabar nak kutip duit raya. hehehe
Unknown Unknown 20 March, 2012
@m!3yr4h_LolLy

wah...bestnyer..masih dapat duit raya lagi??haha
Unknown Unknown 20 March, 2012
ala cita ko hebat sangat tu yg depa cilok..hhihihi

mercun + meriam buloh = raya paling bahgia..
MAY MAY 20 March, 2012
ape ni..ape ni..cite pasal raya plak..raye lmbt g tau...

p/s:oo..yg tampal2 nama kat kad tu sbb tulisan tak cantik..hehe....
Unknown Unknown 20 March, 2012
egt citer main bunga api wk2 masih kanak2..rupenye ..... hmm .. memg patut pun kena marah madam besar tu.. hee

lame xmain bunga api.. rindu saat tu.. :)
Yana Halim Yana Halim 20 March, 2012
Tittew x kire... nak main bunga api jugak. Bak sikit! ---> hoh! tak menahan punya gedik. LOL..
AnonymousAnonymous 20 March, 2012
abg,dh update,roger2 ek.thanks
Unknown Unknown 20 March, 2012
@محمد شهريل القنيطري

hahaha..seb baik aku tak berani main mercun buluh..hahaha..kalau tak, memang aku lah muka yang paling gigih main..hehehe
Unknown Unknown 20 March, 2012
@CIK MAY

hahahaha..amik mood awal2..hehehe
Unknown Unknown 20 March, 2012
@★ aIsyaH ★

hahahaha..bukan waktu kanak2..tapi wktu dah tua kutuk..hehehe
Unknown Unknown 20 March, 2012
@yana halim

tu bukan gedik k..tu manja..hakhakhakhak
Unknown Unknown 20 March, 2012
Hahaha lawak betul... ingatkan masa kecik.. ;)
fae jamal fae jamal 22 March, 2012
hahahah..takpe..tade masalah..skrg ni yg tua pon main bunga api jugak..nak tengok anak2 katanyaaa...padahal nak main jugak...hhehhe
Unknown Unknown 22 March, 2012
@fae jamal

hahahahaha..kan?alasan je tu.hehehehe
Hidayah Hidayah 03 July, 2012
entry bulan march..

rasanya akak belum kenal boni lagi bulan march nih..

tapi entry nih mmg buat akak gelak tahap nak runtuh banggunan sebelah opis akak nih ha..

akak gelak sekuat hati dengan rasa sakit hati..!

ingat kan pengalaman masa belum cukup umur! rupanya ...dah boleh nak jadik bapak budak punya umur..

ekekekeke..

segan nak cakap tapi kebanyakan entry boni mmg terbaiiikkk la..

mana la akak tak "menyampah"

:P
Nurrul Hazieqah Nurrul Hazieqah 21 July, 2012
itew tergelak baca entry nie lohh... hehe.. rasa mcm nak cubit2 aje kamu nie.. haha..

*tapi tak salah pon law kami nak main.. hahaha.. :P
mujagirl92 mujagirl92 20 August, 2012
di copy paste mesti sbb dye rasa entry abang boni best tu,,, huhu,, you should be proud tau :D
Cendol Cendol 23 August, 2012
hishhhh!!!!!!!!!!!1sape yg sng2 je mngcopy paste entry kamu tu??menyampahnye!ape ke jenis nye tu?meh sini bg tau titew,titew nak tumbok mata dia.hahahakkk
selamat hari raya titew ucapkn =)
Unknown Unknown 18 February, 2017
Kalau Ingin Membuat Website Atau Desain Kunjungi Link Kami http://www.mastertindo.com