SUSAH SANGAT KE NAK LETAK PAPAN TANDA AMARAN

Baru-baru ni aku tertengok satu kemalangan membabitkan seorang gadis berpurdah. Innalillah. Aku memang sangat-sangat kesian dengan tragedi yang menimpa dia tu. Kesian betul. Puncanya dia rempuh belakang lori yang berhenti kat lorong kecemasan sebab rosak.

Ada satu akaun Facebook daripada awek yang konon moden menyalahkan purdah tu sebagai punca. Apa punya komenlah macam tu. Kau tak nak pakai tudung, jangan pulak nak kondem orang yang pakai tudung dan berpurdah macam tu sekali. Orang yang pakai tudung dan berpurdah pun tak kacau hidup ko kan? Janganlah macam tu. Cikgu disiplin aku garang tau. Jangan sampai dia azan kat telinga ko. 

Ok, sambung balik pasal kemalangan tu. Kalau nak salahkan purdah tu, memang tak masuk akal lah. Aku ni penunggang motor berkaliber seantero Malaysia dah dekat seabad dah. Aku tau punca dia memang salah lori tu sebab tak letak papan tanda amaran. 

Seriously. kalau aku bawak motor, aku sendiri konpius kalau ada kereta rosak ke ataupun lori rosak ke. Benda tu nampak macam bergerak. Tapi bila dah dekat baru kita tau yang kenderaan tu tak bergerak. 

Kalau tak pernah bawak motor atau bawak kereta, jangan lah cakap benda yang korang tak tau. Apa lagi kalau aku tak perasan kenderaan kat depan aku sebenarnya rosak disebabkan penglihatan aku terganggu dek awek-awek kilang yang melintas jalan. Selalunya awek-awek kilang tu akan kenyit-kenyit mata sambil melambai kat aku. Memang terganggu kejap fokus aku. 

Tapi bukan kisah awek-awek kilang tu yang aku nak ketengahkan kat sini. Tapi pasal papan tanda amaran tu. Kalau aku dah nampak papan tanda amaran tu, dah tentu aku dah tau yang kenderaan depan aku tu rosak walau 10 meter jauhnya aku dengan kenderaan rosak tu. Jadi, kalaupun ada awek-awek kilang melintas sambil mengorat aku yang memang ternyata sangat bergaya menunggang motor ni, aku tetap Alert dengan kehadiran kenderaan rosak tepi jalan tu. Silap-silap aku sempat jugak melayangkan dua tiga das Flying Kiss kat awek-awek kilang tu sebelum mengelak kenderaan yang rosak tu.

Sebab tu pentingnya papan tanda anaran tu. Yang tu selalu pemandu-pemandu Malaysia ni ambik remeh. Anggap papan tanda amaran tu macam tak ada kepentingan. Hello. Kalau tak ada kepentingan, apa jadahnya diciptakan benda tu? Takkan nak buat bekas makan maggi kot? Masak dalam kereta, lepas tu ambik benda tu jadikan bekas Maggi tu. 


APA KEPENTINGAN PAPAN TANDA AMARAN, APA PERLU DILAKUKAN BILA KENDERAAN KITA ROSAK DI TENGAH-TENGAH JALAN, APA YANG PERLU DILAKUKAN BILA KENDERAAN KITA ROSAK DI TEPI JALAN, APA KEGUNAAN PAPAN TANDA AMARAN
Adakah papan tanda amaran ni sesuatu yang menakutkan korang untuk pakainya? Atau korang takut nak pakai sebab menganggap ni semua agenda Freemason untuk meluaskan empayarnya? LOL. SUMBER
Sepanjang hidup aku meRiderkan motor aku dengan penuh bergaya, Stylo, Bersetail, dan juga berkaliber, memang selalu aku nampak kenderaan rosak tak guna langsung papan tanda amaran tu. Korang kena ingat, View Of Point kenderaan kat belakang takkan tau yang kenderaan korang tu rosak. Dan kitorang tak tau pun apa dalam hati pemandu kenderaan rosak tu. Ingatkan kenderaan tu bergerak perlahan sebab nak balas Wasap..Nampak macam bergerak. Tapi bila dah dekat, baru tau kenderaan tu sebenarnya dah layu di tasik madu dan tak bergerak langsung. Ini lah punca yang buat banyak kemalangan terjadi. 

Entah lah. Aku tak tau apa yang sesetengah pemandu-pemandu kat Malaysia ni fikirkan. Tak ada tanggungjawab langsung. Aku bagi nisbah kenderaan-kenderaan yang pakai papan tanda amaran ni dengan yang tak ye. Ni sepanjang pemerhatian aku 20 tahun lebih memacu motor hebat aku tu. 


PAKAI PAPAN TANDA AMARAN  1 :  4  TAK PAKAI PAPAN TANDA AMARAN

Boleh tengok dan baca sendiri lah berapa banyak kemalangan yang melibatkan kenderaan rosak yang Parking tepi jalan ni. Tapi sama je. Masih ramai lagi pemandu-pemandu yang tak reti nak letak papan tanda amaran tu. Lagi-lagi melibatkan sesetengah pemandu lori yang tak bertanggungjawab ni. Dorang macam langsung tak nak ambik tau kepentingan papan tanda amaran tu. 

Owh. Mungkin sebab dorang besar jadi dorang EXPECT yang kenderaan-kenderaan lain terutama motor akan perasan dan tau yang lori dorang tu rosak. EXPECTATION macam tu lah yang sebenarnya meragut banyak nyawa pemandu-pemandu lain yang tak bersalah. Yang hanya nak pergi kerja cari rezeki halal. Yang hanya nak balik dari kerja dan jumpa keluarga, isteri dan anak-anak tersayang. Kejamnya korang.



Ye, ajal dan maut semua di tangan Yang Esa, tapi sekurangnya kita cuba untuk mengelakkannya. Jangan jadi punca sesebuah keluarga hilang seorang daripada ahli keluarganya. 

Tak semua pemandu tak bertanggungjawab macam tu kan. Aku tau ramai lagi pemandu kat luar sana yang bertanggungjawab dan prihatin terhadap keselamatan pemandu-pemandu lain. Tapi disebabkan nila setitik ni lah yang membusukkan dan memburukkan reputasi pemandu-pemandu yang bertanggungjawab ni. 

APA KEPENTINGAN PAPAN TANDA AMARAN, APA PERLU DILAKUKAN BILA KENDERAAN KITA ROSAK DI TENGAH-TENGAH JALAN, APA YANG PERLU DILAKUKAN BILA KENDERAAN KITA ROSAK DI TEPI JALAN, APA KEGUNAAN PAPAN TANDA AMARANSETIAP APA YANG DICIPTA TU, MEMANG ADA KEPENTINGAN DAN JUGA KEGUNAANNYA. GUNAKAN SEBAIK-BAIK YANG MUNGKIN SEBAB IA BUKAN HANYA MELIBATKAN NYAWA KITA SENDIRI TAPI SEBENARNYA MELIBATKAN NYAWA ORANG LAIN YANG TAK BERSALAH.

3 comments.. read them below or add one

Dkna Abza Dkna Abza 13 April, 2015
Grrrrr.... pening jap baca entry boni hahahaha
Rahsia Kekal Lansing Rahsia Kekal Lansing 13 April, 2015
Terbaikkkk la Bro..Kesedaran untuk kita semua...nice entri..Kipidap!!
Nana Nana 17 April, 2015
ada jugak kes yang letak papan tanda tu betul2 kat buntut kenderaan kadang. asal tak letak je terus kat bumbung ea? nak kata tak reti guna benda tu ke? pening dibuat org cam gini...