FAKTOR UTAMA KEKALAHAN BESAR 5-1 MALAYSIA PADA VIETNAM

Aku kecewa dengan keputusan yang diperolehi Malaysia semalam. Kalah 5-1 bukan satu benda yang kecik. Vietnam satu ketika dulu kategori ayam je. Tapi ayam yang dulu ni lah yang dah membelasah Malaysia semalam.

Kalau dari pandangan mata aku yang kuyu dan seksi ni, 45 minit separuh masa pertama memang seimbang, tapi masuk je Second Half, Vietnam terus mencengkam. Hilang terus taring dan cengkaman Harimau Malaya. 

Kalau tanya aku apa faktor utama kekalahan semalam? Bagi aku ada beberapa faktor. Antaranya :-

Kelajuan Dan Kemahiran Individu

Rata-rata pemain Vietnam terutama bahagian serangan mempunyai kelebihan dari segi kelajuan dan kemahiran individu, Dua faktor ni yang menyebabkan barisan pertahanan kita banyak kali tertewas. Larian individu dan kawalan bola dorang bagi aku hampir sempurna bagi seorang pemain Asia Tenggara, 


KEPUTUSAN PENUH BOLA SEPAK SUKAN SEA 2015 MALAYSIA VS VIETNAM, KEPUTUSAN MALAYSIA VS VIETNAM SUKAN SEA 2015, ANALISIS PENUH PERLAWANAN MALAYSIA MENENTANG VIETNAM DI SUKAN SEA 2015
Kredit
Sebaliknya pulak bagi pemain Malaysia. Pemain posisi serangan kita pulak aku tengok tak laju. Ni akan jadi masalah bila pemain penyerang tak ada kelajuan. Macam mana nak lepas pertahanan Vietnam yang rata-rata miliki larian yang laju. Pemain gantian yang masuk pun aku tengok sama. Tak ada kelajuan. Memang betul kelajuan tu membunuh, tapi dalam permainan bola sepak, kelajuan tu penting. Macam mana nak gelecek pertahanan kalau tak ada kelajuan. 

Player Tak Hidup 

Yang ni pun salah satu faktornya. Ada pemain Malaysia yang atas padang aku tengok tak hidup. Tenggelam terus. Contohnya Syafiq. Banyak bola sampai kat dia mati macam tu je. Tu satu kerugian yang besar. Barisan serangan memang banyak sia-siakan peluang semalam. 


KEPUTUSAN PENUH BOLA SEPAK SUKAN SEA 2015 MALAYSIA VS VIETNAM, KEPUTUSAN MALAYSIA VS VIETNAM SUKAN SEA 2015, ANALISIS PENUH PERLAWANAN MALAYSIA MENENTANG VIETNAM DI SUKAN SEA 2015
Kredit
Macam tu jugak bahagian tengah. Ada pergerakan tapi pergerakan tu tak kreatif. Tak banyak lorongan-lorongan membunuh terhasil. Mungkin juga faktor kurang pendedahan untuk perlawanan-perlawanan antarabangsa. Salah siapa ni?

Penyudah Tak Tajam

Selain daripada faktor pemain yang tak hidup tu, salah satu lagi faktor adalah penyudah yang tak tajam. Berapa banyak peluang depan gol yang sia-sia. Cuma aku boleh bagi kredit pada beberapa orang pemain yang bukan dari posisi penyerang yang beberapa kali hampir menjaringkan gol terutama Amir Saideen. Tak boleh nak marah dia kalau tak gol sebab dia bukan pemain penyerang. Ibarat korang pakar dalam bidang IT tapi disuruh masak ikan siakap Stim Limau. Mesti tak sedap kan. 

Pemain Tak Berkualiti

Buat masa ni, aku masih belum nampak lagi pemain Malaysia yang benar-benar berkualiti. Aku masih tak nampak pemain-pemain yang berkaliber setaraf dengan Syafiq Rahim, Aidil Zaquan, S Kunanlan, Amri Yahyah dan beberapa nama besar dalam bola sepak Malaysia. Tak macam zaman Syafiq Rahim mengemudi barisan pemain Malaysia dalam AFF CUP 2010. Nampak garang dan berdisiplin tinggi. 


Kredit
Salah siapa ni??

Pengadil Rabun Ayam

Bagi aku mutu pengadilan malam tadi Out Of Service. Aku tak faham lah dengan Refree ni. Kalau rabun, pakailah cermin mata. Kalau takut kena rembat bola, pakai Contact Lense. 

Penalti masa First Half tu tak sepatutnya ada. Aku tengok Tackle bersih. Kaki tu tuju ke bola, bukan tuju ke kaki lawan mahupun telo beliau. 

Free Kick masa Second Half yang menghasilkan gol untuk Vietnam tu pun bagi aku memang tak sepatut diberi. Adakah Refree ni betul-betul rabun sampai tak dapat nak bezakan muka dengan tangan? Muka tu kan bulat bentuknya, tangan kan panjang. Ni lah orang panggil pengadil kayu.

Nak tak nak, kita kena akui jugak yang keputusan pengadil jugak merupakan faktor utama kekalahan besar Malaysia pada Vietnam semalam. Keputusan pengadil semalam sedikit sebanyak mengganggu emosi pemain-pemain Malaysia. 


Apa yang Malaysia perlu buat lepas ni? Dah tentu bangkit dari kekalahan besar ni. Dah tentu kena menang semua perlawanan lepas ni sebab hanya ada dua pasukan teratas je yang akan layak masuk ke peringkat seterusnya. Takkan nak mengalah terus kan?

Dari segi permainan bagi aku So-So. Kena tingkatkan lagi. Barisan pertahanan kena lebih berdisiplin lepas ni, Barisan tengah pulak kena lebih kreatif dalam mencipta ruang dan peluang buat pemain penyerang. Dan pemain penyerang perlu lebih laju dan lebih tajam. Jangan nampak lembik dan tak hidup. Tu je yang perlu dibuat lepas ni. 


Kita dah tak boleh berada di tahap macam ni lagi. Sepatutnya tahap permainan dan kualiti pemain dah sepatutnya meningkat banyak. Kalau tak, kita akan terus tertinggal. Aku dah cakap dah sebelum ni yang mutu permainan Vietnam semakin hari semakin mantap.Tahap dorang dah pergi jauh meroket meninggalkan kita. Malaysia pulak? Masih di takuk yang sama. Peningkatan tu ada, tapi tak jauh mana. Apa yang FAM buat? 

Apa-apa pun sama-sama kita doakan agar pemain Malaysia akan melupakan kisah kekalahan besar ni. Bangkit. Macam mana kita selalu buat sebelum ni. Hanya ada dua pilihan. Bangkit melawan atau kalah tanpa maruah. Itu je. Aku akan tetap menyokong pasukan Malaysia walaupun aku kecewa dengan persembahan semalam. Keep It Up! Aku sentiasa yakin dengan semangat juang harimau. Jangan pernah mengalah. 

KEPUTUSAN PENUH BOLA SEPAK SUKAN SEA 2015 MALAYSIA VS VIETNAM, KEPUTUSAN MALAYSIA VS VIETNAM SUKAN SEA 2015, ANALISIS PENUH PERLAWANAN MALAYSIA MENENTANG VIETNAM DI SUKAN SEA 2015BANGUN.. BANGUN... BANGUN HARIMAU BANGUN.. MUSUH SUDAH DATANG.. 

5 comments.. read them below or add one

Farah Waheda Wahid Farah Waheda Wahid 03 June, 2015
errr, baca jerlah , I is tak reti nak komen sebab tak minat bola...wakakakaka....
ma ❥ ma ❥ 03 June, 2015
pengulas bola sepak ==
safurara safurara 03 June, 2015
pemain Malaysia SYOK SENDIRI< boni lah pergi main! hahaha
fairus fairus 05 June, 2015
PENGULAS PUN SALAH SATU FAKTORNYA.. WALAUPUN ORANG MALAYSIA, TAK BOLEH BIAS DALAM MENGULAS PERLAWANAN.. KENA BERSIKAP PROFESIONAL.. NAK EMO BIAR PENYOKONG / PENONTON SAJA, PENGULAS JANGAN EMO.. HEHEHE
Uncle Zuan Uncle Zuan 07 June, 2015
tapi satu sebab utama kalah sebab gua xde