Cerita Lawak : Menjelangnya Ramadhan.Kisah Cikgu Yang Tak Puasa.

     Sebut sahaja tentang ramadhan, pasti akan terbayang-bayang saat-saat aku sedang mengesot di jalan raya sebab terlalu dahaga suatu ketika dahulu. Pergh! Ketika tu, tak ada seorang pun yang sudi membantu aku. Apakah sudah hilangnya nilai-nilai kemanusiaan lagi di Malaysia ni? Nasib baik bulan ramadhan adalah bulan untuk aku banyak bersabar, aku hanya meneruskan 'esotan' aku itu sehinggalah aku tiba di perkarangan kantin mak cik aku. Owh, dulu aku pernah kerja sebagai mat kantin di sebuah sekolah yang terletak di Menjalara. Kantin mak cik aku. Kenangan tu! Dahlah kacak, pandai pula membancuh air. Bukan ke ciri-ciri sebegini yang gadis-gadis tempatan dambakan? Tapi sayang seribu kali sayang. Setiap cikgu-cikgu perempuan yang bujang atau cikgu yang baru masuk, semuanya dah berpunya. Melepas aku nak bercinta dengan awek gomen. Chit! Dah melalut jauh dah ni.

     Sesampainya di dalam kantin, aku telah disapa oleh seorang cikgu.

     " Mat, tolong buatkan saya air nescaffe tarik secawan."

ramadhan
Gambar sekadar hiasan. Tiada kena mengena langsung dengan ini ceritera. Sumber gambar http://gemiez.blogspot.com


     Pergh!! Di bulan ramadhan mulia sebegini, tergamak seseorang yang bergelar cikgu ingin mencabul kemuliaan bulan ini! Aku dah mula hilang sabar. Bila aku marah, pinggul aku ni automatik akan bergelek dengan sendirinya. Tangan aku pula terkapai-kapai di udara dengan begitu lembut, lentik dan mempersonakan sekali.

     " Ohoooooohoii!! Kalau dah mata bertentang mata!! Di bulan ramadhan yang mulia ni kenapa cikgu tak puasa heyy!!",ujar aku secara automatik. Bukan niat aku untuk menyakiti hati cikgu tersebut, tapi ayat ni keluar dari mulut tanpa disengajakan. Minda bawah sedar. 

     " Mat. Rasanya dah dua tahun kita mengenali antara satu sama lain. Saya ni kan cikgu berbangsa cina. Awak lupa ke?",soal Cikgu Lim(bukan nama sebenar).

     " Hahahahaha. Maaf cikgu. Maaf. Saya terlupa sebenarnya. Ok, cikgu tunggu sebentar! Tak sampai setengah saat, air tu akan terhidang depan cikgu. Cikgu duduk dulu."

     Inilah dugaan dan cobaan bagi seseorang yang bekerja sebagai mat kantin. Selain menghadapi kerenah-kerenah pelajar dan guru yang macam-macam ragam, aku juga sering diduga ketika bulan ramadhan. Paling teruk diduga ialah setiap bulan ramadhan. Sebabnya, aku terpaksa berhadapan dengan lauk-pauk dan air yang dibancuh oleh aku sendiri untuk cikgu-cikgu bukan Islam ketika sedang gila-gila menahan lapar dan dahaga. 

     Same goes around. Eh, apa ni? Samalah yang aku rasakan ketika sedang membancuh air Cikgu Lim tadi. Kadang-kadang bila terpandang air yang sedang aku bancuh tu, aku terbayangkan yang aku sedang berenang-renang dan menari-nari di Sungai Klang yang sangat sejuk, BERSIH dan JERNIH sambil ditemani oleh beberapa ekor ungka yang akan menyuapkan aku ABC ataupun cendol. Pergh! Memang tak tahan. Itulah dia kenangan aku semasa memegang title mat kantin di bulan ramadhan.

     Jadi, adakah korang pernah juga mengalami situasi sebegini di bulan ramadhan? Atau adakah lebih teruk daripada ni? Rasa macam best pula cerita tentang kenangan-kenangan suatu ketika dulu di bulan ramadhan. Korang tak nak cerita ke kenangan ramadhan korang??

{ 64 comments.. read them below or add one }

Shida Radzuan Shida Radzuan 13 July, 2012
nak cerita bnyk boni ..satu entri xckup hehee^^ nntlah wat peta minda dlu baru leh pendek kn kargan :)

semua org de kngan time pose mcm2 kot heheee ^_^ lawak..lawak..
zaxx zaxx 13 July, 2012
huahahha..ingtkan ckgu yg "peod",rupanya uncle lim la.hihihi... dulu time skolah2 rendah, berlagak puasa depan kengkwan,balik umah bancuh milo snyap2 ngan maksu, duk minum sambil gelak2..wat2 innocent sgt.hihihih
Cendol Cendol 13 July, 2012
hahaha ade2 je kegilaan boni..ingtkn betol la cikgu kamu tak puasee..haha cine ape nak kesah!dah lapo tu mmg mcm2 lupe kann haha nice entry!
ProfHariz ProfHariz 13 July, 2012
Banyak pengalaman tertambah di asrama :P
حاني رملي حاني رملي 13 July, 2012
haha sekolah sy walaupun ada student and cikgu non muslim kantin xkan bukak waktu bulan posa..semua kena bwk bekal ye..hehe lagipun klw student non muslim jarang nmpak depa mkan klw bulan posa..m'hormati student2 muslim agaknya..hehe
Ezad Skytech Ezad Skytech 13 July, 2012
haha...mmg dugaan la kalau da kerja kita mcm tu..tambah2 lagi kalau bulan puasa..menahan je la ye...haha~
Noor Atikah Ramli Noor Atikah Ramli 13 July, 2012
sambil bancuh air pon boleh bayang dok berenang ye? hahahaha
Unknown Unknown 13 July, 2012
bulan puasa aku beli air tauhu kat kedai pak mat , pastu aku letak kat atas meja kasi member semua tengok , peh meleleh hahaha .. diorang tenung air tu lelama .. pastu balik rumah diorang pecah puasa hahahaha , aku ? aku tak , aku tahan jer haha
Aimacomel Aimacomel 13 July, 2012
mat, dh tau bulan puasa nape bukak gak kantin tu? ish,ish.. sabar, sabar tu kan Allah sayang ;)
Malaysian Boy Malaysian Boy 13 July, 2012
bulan ramadhan, keje kantin.perghh betul2 mencabar kewarasan iman.
wandisini wandisini 13 July, 2012
salam.
aku pernah kerja jual kuih raya di bulan ramadhan kat bazar..pergh..lagi menduga keimanan.dan kadang-kadang terkakis juga iman..

Review Dan Menang Galaxy Note
NAL NAL 13 July, 2012
haha..seingat aku, tak pernah kot alami benda ni Boni..
mujagirl92 mujagirl92 13 July, 2012
yang pasti kenangan muja tak sechallenging abang boni,, hahaha,,,,, teruk tol sampai sg kelang dah nampak bersih dan jernih,,, ish3
Unknown Unknown 13 July, 2012
abis tu......bini gengster yg masak kt dapor ni, ingat takde mencabar tekak dan minda?

Boni...senang nak komen blog guna tab, dlm tandas pun boleh:-) cuma update blog buat la kat office ke...mana2 yg nak kena edit gmbr, leceh skit.
Myvitrd Myvitrd 13 July, 2012
tu namanya dugaan nafsu makan bro.. hehehe.. aku cerita bulan ramdhan ni pun banyak.. kalau cerita setahun tak habis kot.. sampaikan pernah satu ketika dulu masa zaman jahiliah.. aku curi2 minum tau dekat kebun sebab dah dahaga sangat.. hahaha
PCL PCL 13 July, 2012
besar pahala kalau kita boleh kawal nafsu makan masa tuh...tapi yg lain2 nafsu pon kena jaga gak Boni..haha, stock bebudak nakal ..aku tau ler ..kan Boni kan..hehe.
miss Fyqa miss Fyqa 13 July, 2012
haha.. cabaran jugak.. nk kena masak utk berbuka puasa. ohoooo.
Unknown Unknown 13 July, 2012
hahahaha..tau tapee..
punyelaa ingat cikgu pe-od..
skali,cikgu lim..haiyaa..
klw cabaran kite bile nak msk utk bebuka..
takut terrase jee ape yg dimasak..
sebab dah biase,sblm hidang kena rase dulu..lainlaa klw pe-od..
hahaha

jum singgah sini :
http://creativenia.blogspot.com/
Admin Admin 13 July, 2012
byk kenangan kalo aku cite 10 entry pun x cukup..selamat nk sambut puasa boni
Unknown Unknown 13 July, 2012
hahahaha..tau tapee..
punyelaa ingat cikgu pe-od..
skali,cikgu lim..haiyaa..
klw cabaran kite bile nak msk utk bebuka..
takut terrase jee ape yg dimasak..
sebab dah biase,sblm hidang kena rase dulu..lainlaa klw pe-od..
hahaha

jum singgah sini :
http://creativenia.blogspot.com/
Bitt (doubleIS) Bitt (doubleIS) 13 July, 2012
perghh memang banyak dugaan mehh kalau time ramadhan depan makanan dan minuman dengan cuaca panas...banyak pahala u! :)
Qashmere Qashmere 13 July, 2012
Mak ai panjang bebenor ceriternyer..

Hahahaha.....


Mummy Akmar suka baca cerita yang menghayat hati ni.
Rahmatullah Rahmatullah 13 July, 2012
whaaahaaaa..
Umpat lalu
MAY MAY 13 July, 2012
hihi..pengalaman spt ni takde la..sbb saye budak baik..eh..ade kene mengene ke??haha

*wah..hari ni sgt free ye bw..=) eh,hari tu my husband pancitkan kete org sbb die tak lepas handbreak!tadi br die cite...haha..bg pengajaran katenye..
Aien Not Alien Aien Not Alien 13 July, 2012
hahaha. adoihainyapun. cikgu cina tu boni. kelakar la..eh dulu sy pernah je kerja bazar ramadhan jual laksa. lagilah macam2 makanan ada....dah tahu puasa tahan jelah. tapi sedih pasal ramai je (segelintir peniaga) yang tak puasa alasan penat memasak juadah jualan...serius ni KISAH BENAR.. errr..baik lelaki baik perempuan sama je.
Unknown Unknown 13 July, 2012
Assalam, kahakahakah... tu ark... tak perasankah muka cikgu Lim tu.. berbeza dngn muka melayu... pengalaman aku masa puasa dulu memang banyak... adalah kawan2 nie tinggal sehari jer puasa tapi mereka nie pakat2 nak bocorkan puasa lepas tu ajak aku sekali lagi tu.... bangang kan mereka tu... apa nak jadilah mereka nie... tak taulah puasa kali nie... mereka buat tak lagi...
Myra Jay Myra Jay 13 July, 2012
Bulan posa kantin sekolah tak tutup ke?

Hehee, ksian, memang dugaan la nak bancuh air masa bulan posa ;D
Reena Sidek Reena Sidek 13 July, 2012
hahahahaha.... memang dugaan keja kat kantin time posa...

sy pun pernah keja kedai makan.... yg untung nya... kedai makan tempat sy keja tu tutup bulan posa... hahahaha
Yuliana Wahit Yuliana Wahit 13 July, 2012
haha.. best lah abg boni.. agak2.. kalau tak kuat iman tu.. ape yg dibuatnya???
Hana Hana 13 July, 2012
nyaris2 ingat cikgu tu datang bulan :P.. erk.. gomen tu apa ek
Unknown Unknown 13 July, 2012
memang kuat dugaan..
Unknown Unknown 13 July, 2012
wakakakakaka.
ok.cukup.
are_lin@yu are_lin@yu 13 July, 2012
hahaha tersilap agamalah...boni jomlah join segmen ayu ;-)
anys nadhilah anys nadhilah 13 July, 2012
hahahaaa. tu la haaa , serang tak pakai helmet , hhuhu
Nurrul Hazieqah Nurrul Hazieqah 13 July, 2012
emm , Nurrul tak pernah alami pulak ejadian mcn nie.. sebab sekolah Nurrul semua islam cikgunya :D

*ADA TAK Ek ? Lupa lah.. hehe
Aida Tamrim Aida Tamrim 13 July, 2012
Assalammualaikum ..

Apa? jg kedai makan time puasa??? Perrgghh .. Gila mencabar tuh. Dulu masa puasa, bila balik dari skolah agama (ptg) suka tgk drama rumah kedai. Dalam drama tu kan kadang2 ada tunjuk pelbagai jenis hidangan kuih muih dan air batu kan .. Haaa .. masa tu la rasa badan ni mankin lembik je rasa.

Pukul 630 dah standby kat dapur. Lagi2 kalau mak masak ayam goreng. Bahagian kepak sy dah simpan siap2. Bhgian peha xleh amik sbb tu adik laki sy punya. Kalau nak dia mengamuk cam ombak tsunami, leh la cb2 amik drumstick dia tu .. Thehehee ...
Diari Si Froggie Diari Si Froggie 13 July, 2012
"Bila aku marah pinggul aku ni automatik akan bergelek dengan sendirinya" peh memang terbaiklah.. kah3. Berangan ape ke bro cikgu cina depan mata pun tak sedar nie? :P memang time2 bulan puasa tu ikan masin pun nampak macam pizza penuh cheese. Dugaan..dugaan..
fae jamal fae jamal 13 July, 2012
masa buat air tu ade rasa sikit x?hahaha;P
Unknown Unknown 13 July, 2012
ni apa ni ..haa ? haha
Unknown Unknown 13 July, 2012
Tapi bulan puasa tak der lah terliur sangat kalau nak masak.. hehehe
ஜ miss klanika ஜ ஜ miss klanika ஜ 13 July, 2012
sy tak penah ada lg pengalaman yg menarik begini wahai boni kacak yg budiman . hehe
Unknown Unknown 13 July, 2012
penah curik makan tak? awwek gomen tu apa?
Denaihati Denaihati 13 July, 2012
selamat menyambut bulan ramadhan pada bro. bekerja dgn makanan dlm bulan puasa memang mencabar sikit.
Unknown Unknown 13 July, 2012
selamat menyambut bulan puasa...

dugaan aku semasa kerja kat site dok berdepan dgn geng mnyammar yang tak puasa...ari-ari ajak aku makan..
aliza aliza 13 July, 2012
tu ler... asyik ingat makan dan minum, sampai muka cikgu cina pun dah x perasan,.... kalau dah kawen, tercabar juga bila terpaksa masakkan anak2 makanan time tengah hari... paksa baby puasa ok ker?
LidiaSuraya LidiaSuraya 13 July, 2012
hweeeeee menduga iman tul kan??? huhuhu eh seminggu je time untuk makan makan sebelum ramadhan nie
maszull maszull 13 July, 2012
assalamualaikum Boni...hehehehhe dah lapo agaknya n kehausan cikgu cina n cikgu melayu pun dah x boleh nak bezakn...

kesian nyer air yg dikacau tu tetap menggodakan nasib baik iman kuat seteguh gunung Kinabalu kalau x sayup jer.....:)
Unknown Unknown 13 July, 2012
hahaha selamat berpuasa Boni..nnt kita buka puasa sama2 nak? sekali dgn hubby dan baby kak sha ..hehehe
fairus fairus 13 July, 2012
DULU-DULU.. BULAN RAMADHAN JE SAYA TOLONG ABANG IPAR MENIAGA MURTABAK DI PASAR RAMADHAN.. PERGHH.. LUMAYAN.. LUMAYAN..
putryteya putryteya 13 July, 2012
hahhaha . yang pi tegur tu apasal . cina !

aku tak ingat la masa ramadhan yg lalu, jap nak pikir ..
eva eva 13 July, 2012
kalau bulan puasa elak drpd kluar rumah.. sbb mesti nak singgah g makan..hehe

alaaa lagi byk dugaan kerja kat kantin masa puasa.. mak aiiiii
Yana Halim Yana Halim 13 July, 2012
sadis sungguh pengalaman Boni tu. huhu...
- - 13 July, 2012
kih...kih...kih..
Noor Fatin Noor Fatin 13 July, 2012
puasa ye. err dulu2 masa kecik2, saya cepat tergoda kalau org makan. pergi sekolah puasa, balik sekolah makan aiskrim :P
hazwan hairy hazwan hairy 13 July, 2012
hahah..aku relex ja..kdg2 jd cmni..haha...tp bazar..haha
tirahzairi tirahzairi 14 July, 2012
cina ke? xde muka cina ke?
si kiut lavender si kiut lavender 14 July, 2012
bila Boni ckap duk mengesot tuh ntah knapa duk tetiba terbyg siiter ngesot di minda..aduii..

utk pengalaman yg perit mcam Boni blum lagi kena...uhuks
Unknown Unknown 14 July, 2012
aku mcm2 cerita ada..kalo letak dlm ruang komen x ckop page dibuatnya...hehe
Arina Shamsul Arina Shamsul 14 July, 2012
hahahahaha..mengensot macam JU ON la tu kan?hahaha..

nanti aku cerita jangan tidak baca pulak..haha.
Dkna Abza Dkna Abza 14 July, 2012
iman kene kuat..kalau tak kuat memang hancusss la posa tu ha..
ecadwinkyasha ecadwinkyasha 14 July, 2012
xlama lagi puasa...cikgu duk sebelah eca cina..sure xpuasa..mesti dia makan nasi lemak feveret dia hari2 sewaktu puasa..uwaaaaaaaaaaaaa.
AmyZana AmyZana 15 July, 2012
lols
bulan ramadhan mmg byk gila kenangan yg kelakar2 belaka hoho.
paling ingat kenangan termakan awal sebelum bang maghrib -.-
Sayidah Nafisah Ruslan Sayidah Nafisah Ruslan 15 July, 2012
kelakar lah boni ni.. hahahaha